Cum sunt păcăliţi românii la supermaket. Practicile comerciale înşelătoare ”3+1 gratis”, demascate în instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un litigiu între un cunoscut supermarket şi Oficiul pentru Protecţia Consumatorului (OPC) scoate la iveală practicile înşelătoare folosite de comercianţi pentru a atrage clienţii, mizând pe impactul psihologic.

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Vaslui a fost dat în judecată de reprezentanţii lanţului de supermarketuri Penny, comercianţii solicitând în instanţă anularea unei amenzi pe care inspectorii OPC au aplicat-o magazinului din Vaslui. O amendă în cuantum de 7.000 de lei (achitată deja la jumătate de către agentul economic) pentru folosirea de practici comerciale înşelătoare. Sancţiunea aplicată supermarketului din Vaslui nu a fost un caz izolat, fiind aplicate sancţiuni similare şi cu ocazia altor controale. 

Atât la Judecătoria Vaslui, cât şi la Tribunal, judecătorii au dat câştig de cauză Protecţiei Consumatorului, menţinând amenda aplicată supermarketului Penny. Controlul care a facut obiectul prezentului litigiu a avut loc în vara anului 2018.

În urma unui control tematic efectuat, inspectorii OPC au constatat că la respectivul supermarket se utilizează o practică comercială  considerată ca fiind acţiune înşelătoare cu scopul de a induce în eroare consumatorul mediu. Operatorul economic a fost depistat că avea scoase la vânzare produse la diverse oferte de genul 2+1 sau 5+1 gratis, fără ca produsele respective să fie vândute în magazin şi individual, astfel încât clienţii să poată realiza dacă este mai avantajos să cumpere mai multe produse sau unul singur din respectiva gama. Concret, în magazin erau puse în vânzare pachete promoţionale de bere, salam şi periuţe de dinţi care însă nu puteau fi achiziţionate la bucată.

”Comercializarea produselor în condiţiile prezentei constituie practici comerciale înşelătoare aşa cum este definită de art . 6 (1) lit . d din legea 363/2007. Constituie contravenţie conform art . 15(1) lit . b din legea 363/2007 şi se sancţionează conform art. 17 (2) lit . c din legea 363/2007”, au arătat inspectorii OPC.

Reprezentanţii supermarketului, s-au apărat în instanţă, susţinând că pachetele la promoţie au venit gata ambalate, vânzarea realizându-se la pachet. 

„Tribunalul nu va primi această critică, întrucât apelanta nu a fost sancţionată pentru modul în care au fost ambalate produsele, ci pentru  faptul că nu exista în magazin şi produsul individual, astfel încât un cumpărător care dă dovadă de o diligenţă medie să poată să aibă o reprezentare a beneficiului efectiv obţinut prin cumpărarea produselor ofertate, în raport cu produsul individual. Nu s-a reţinut în sarcina apelantei că nu a intervenit asupra ambalajului producătorului, întrucât în discuţie nu este o astfel de chestiune. Practic, ori de câte ori producătorul oferă astfel de produse promoţionale este obligaţia distribuitorului de a se asigura că în magazinul său există şi produsul individual, ceea ce apelanta nu a făcut”, se precizează în sentinţa Tribunalului Vaslui, recent motivată.

Reprezentanţii Penny au mai invocat în faţa instanţei de control judiciar, că în primă instanţă nu s-a reţinut noţiunea de consumator mediu în interpretarea dată de Curtea de Justiţie

”Legea privind practicile comerciale incorecte prevede că în evaluarea caracterului incorect al unei practici se va avea în vedere efectul acesteia asupra consumatorului mediu.Potrivit CEJ, consumatorul mediu este o persoană cu   „un nivel de informare rezonabil, care este rezonabil de atentă şi circumspectă” , luându-se în considerare factorii sociali, culturali şi lingvistici. În speţa de faţă, nu se pune problema interpretării acestei noţiuni, întrucât lipsa de la raft a produsului individual, face imposibilă o comparare a preţurilor şi o corectă informare pentru orice tip de consumator”, au conchis judecătorii Tribunalului Vaslui.

Vaslui



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite