Viorel Cosma
Muzicolog
Viorel Cosma este muzicolog, profesor, lexicograf şi critic muzical. Este doctor în Muzicologie (1998), fiind distins cu Premiul Academiei Române (1974), premiul internaţional al criticii muzicale Artisjus din Budapesta (1984), premiile Uniunii Compozitorilor, cu Ordinele Coroana României, Steaua României, Steaua RSR, Meritul Cultural în grad de Mare Ofiţer (2003).  A fost profesor la Conservatorul Alberto della Pergola din Bucureşti (1945–1947), la Liceele de Muzică „Dinu Lipatti” şi „George Enescu” din Bucureşti (1951– 1964), la Universitatea Naţională de Muzică şi Universitatea Hyperion din Bucureşti (1951–1999). A desfăşurat o intensă activitate de critică muzicală în presa din România şi din Europa, America de Sud, America de Nord, Africa şi Asia, publicând peste 5.000 de eseuri, studii, articole, recenzii etc. Ca muzicolog a publicat peste 100 de volume (în limbile română, engleză, germană, rusă, bulgară, japoneză) cu caracter istoriografic, monografic, lexicografic, epistografic, precum şi ediţii de critică muzicală, muzicologie-comparată, antologii, ghiduri. Cele 16 volume dedicate lui George Enescu (în română, engleză, rusă, japoneză, bulgară), precum şi lexicoanele Compozitori şi muzicologi români (1965), Muzicieni români (1970), Muzicieni din România, vol. I–X (1989–2012) şi Interpreţi din România (1996) i-au adus o consacrare internaţională. În prezent pregăteşte pentru tipar monumentala lucrare Enciclopedia muzicii din România (15 volume) din care au apărut primele două volume (A–B). Este Doctor în Muzicologie al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, Doctor Honoris Causa al Institutului de Arte din Chişinău (Rep. Moldova), Cetăţean de Onoare al oraşului Timişoara. A pus bazele lexicografiei muzicale moderne în România, realizând – prin cele 10 lexicoane (1989–2012) – cea mai amplă exegeză lexicografică naţională din lume. Investigaţia istorică se întinde pe 5 secole (1500–2000), muzicologul descoperind sute de nume de creatori români care au activat în ţară şi peste hotare. Ca profesor de muzicologie a ridicat prima generaţie profesionistă de muzicologi şi critici muzicali români din secolul XX, deţinând prima catedră de profil din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.