VIDEO Ce sunt undele gravitaţionale prezise de Einstein şi observate de echipa de fizicieni care a câştigat Premiul Nobel

Premiul Nobel pentru fizică, decernat marţi, a adus odată cu el confirmarea teoriei lui Einstein, cum că forţa gravitaţională ar fi bazată, de fapt, pe existenţa unor unde care înconjoară toate corpurile cereşti.

Undele gravitaţionale sunt rupturi în materialul spaţiu-timp, unele dintre cele mai puternice şi mai violete procese care pot avea loc în Univers. Albert Einstein a prezis existenţa lor încă din 1916, atunci când a redactat celebra teorie a relativităţii. Cele mai puternice unde gravitaţionale survin în urma ciocnirilor catastrofice de găuri negre, sau în urma exploziilor de supernove.

Chiar dacă teoria relativităţii a fost redactată de Einstein în 1916, abia în 1974 au început să apară primele dovezi care să o sprijine. Aceste dovezi, însă, erau doar matematice, nu şi palpabile. Descoperirea cea maire a venit în 2015, atunci când LIGO (Laboratorul de Observare a Undelor Gravitaţionale) a ”simţit” o distrosiune în spaţiu-timp, cauzată de undele gravitaţionale survenite în urma ciocnirii a două găuri negre aflate la o distanţă de 1,3 milioane de ani-lumină.

Echipa de savanţi care a observat acest fenomen a primit premiul Nobel pentru fizică, iar descoperirea acestora va intra istorie, ca una dintre cele mai mari care s-au petrecut vreodată.