Telefonul, noul portofel: românii sunt surprinzător de deschişi la noi tehnologii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Plata contactless şi cu telefonul, noutăţile care vor deveni standard.
Plata contactless şi cu telefonul, noutăţile care vor deveni standard.

Un studiu recent arată că românii apreciază foarte mult dispozitivele mobile pentru flexibilitatea pe care le-o asigură în plăţi şi gestiuni electronice de fonduri.

Studiului Visa denumit „Plăţile digitale în 2016” arată că numărul utilizatorilor din Europa care folosesc în mod regulat un dispozitiv mobil – smartphone, tabletă sau ceas inteligent – pentru a plăti bunuri şi servicii s-a triplat în ultimul an, de la 18% la 54%. A fost anul în care pe piaţă au existat şi metode de plată de tipul Samsung Pay, Apple Pay sau Android Pay.

În România, 79% din utilizatorii de dispozitive mobile şi-ar gestiona banii şi ar plăti prin intermediul acestora. Nu este un procent absolut sigur, deoarece studiul a fost realizat cu peste 36.000 de consumatori din 19 ţări europene, pe internet, timp de aproape două luni. Din start, a fost redus plaja de utilizatori la cei care au internet, ştiu să îl folosească, au disponibilitate să răspundă la întrebări şi înţeleg termenii.

Este însă o statistică utilă pentru a vedea evoluţia şi tendinţa, fără a fi o normă în piaţă, oricât de optimist ar fi rezultatul. Dar un alt exemplu ajută să vedem către ce mergem. În urmă cu un an, 38% din participanţii la studiu declarau că nu au utilizat niciodată un dispozitiv mobil pentru a face plăţi şi nici nu intenţionau. În prezent, numărul acestora a scăzut la 12%.

Rezultatele acestui studiu sunt însă similare, în conturarea tendinţelor pieţei şi comportamentului utilizatorilor, cu cele ale cercetării Mastercard, „Impactul inovaţiei“. Acela a fost derulat în 23 de ţări, cu peste 20.000 de persoane, iar România se descurcă foarte bine la acceptarea oricărui dispozitiv pentru plată, în locul cardului (86%), şi la a-şi plăti factura digital, fără birocraţia pe care n-ai cum s-o iubeşti (25% în prezent, dar 69% sunt dispuşi să facă asta).

De asemenea, românii sunt mai optimişti decât britanicii, francezii şi germanii, în ceea ce priveşte impactul pozitiv al inovaţiei asupra societăţii. De fapt, toţi central-est-europenii sunt aşa (58%, faţă de Vestul cu 51%).

Cine sunt şi ce achită utilizatorii

Primele zece ţări, din studiul Visa, în care plăţile mobile sunt cel mai răspândite se încadrează în două categorii: pieţe în curs de dezvoltare şi pieţe dezvoltate. În prima categorie sunt Turcia şi România, care au renunţat la metodele de plată tradiţionale pentru a adopta mai rapid noile tehnologii. În cea de-a doua sunt, în special, ţările nordice, care adoptă noile tehnologii în ritmuri diferite.

În România, opt din zece utilizatori de dispozitive mobile (79%) efectuează plăţi sau îşi gestionează banii cu ajutorul acestora. Peste jumătate dintre aceştia (57%) achiziţionează bunuri de mare valoare, cum ar fi produse electronice sau vacanţe, iar aproape două treimi (64%) îşi plătesc facturile de pe dipozitive mobile. Mai mult, în România, 42% din respondenţi au declarat că au folosit cardul contactless pentru a plăti.

visa infografic

Conform datelor Băncii Naţionale a României pentru prima jumătate a anului, sunt în circulaţie 15,4 milioane cu 11,4 milioane active. Pentru toate acestea, valoarea plăţilor cu cardul, offline şi online, a ajuns la circa 22 miliarde lei, în creştere cu 24% faţă de prima jumătate a anului 2015. La POS (point of service – n.r.), valoarea acestora a ajuns la 14,3 miliarde lei, adică cu 20,7% mai mult faţă de aceeaşi perioadă din 2015. Procentele de creştere se păstrează şi în numărul plăţilor înregistrate.

Dacă e telefon, e mobile banking

Acelaşi studiu arată o creştere a utilizării serviciilor de mobile banking în rândul tuturor categoriilor de vârstă. În premieră, mai bine de jumătate dintre respondenţii europeni de toate vârstele utilizează servicii de mobile banking. Chiar dacă generaţia „Millennials” rămâne cea mai receptivă grupă de vârstă, celelalte categorii vin rapid din urmă. Cea mai mare rată de creştere, de 33%, se înregistrează în rândul celor de 55 - 64 de ani, în timp ce generaţia „Millennials” cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani prezintă o rată de creştere de 24%.

În Europa, tot mai multe persoane utilizează serviciile de mobile banking pentru a ţine evidenţa cheltuielilor şi a obligaţiilor financiare – două cincimi dintre respondenţi (41%) declară că îşi verifică frecvent soldul, online sau prin aplicaţii bancare, de pe dispozitive mobile.

Legătura dintre plăţile mobile şi tehnologia contactless

Creşterea numărului de plăţi digitale este şi o consecinţă a adoptării pe scară tot mai largă a tehnologiei contactless. Studiul arată că, în rândul tuturor grupelor de vârstă, plăţile contactless au devenit obişnuinţă. La nivelul Europei, utilizatorii tehnologiei contactless sunt mai deschişi să adopte metode de plată mai noi decât cei care nu utilizează carduri contactless.

Studiul arată că utilizatorii de carduri contactless sunt mai interesaţi de utilizarea unui dispozitiv mobil ca metodă de plată într-un magazin decât utilizatorii de carduri non-contactless (52% faţă 32%) şi sunt mai interesaţi să cumpere prin aplicaţiile comercianţilor (49% faţă de 31%).

Va urma o perioadă în care companii mari, precum Apple, Google, Samsung, Visa, Mastercard şi altele, vor încerca să dezvolte cât mai multe metode de plată prin telefon. Existe concepte ca inelul sau brăţara, dar telefonul rămâne cel mai folosit dispozitiv. Totodată, este şi cel pe care omenii îl iau cu ei peste tot. În fine, vom vedea o dezvoltare accelerată şi pe lângă aceşti giganţi vor apărea şi companii mici, care vor rezolva probleme de nişe. Ştim, cel puţin, că o parte tot mai mare este deschisă noilor tehnologii, spre deosebire de vremea când românii scoteau banii de pe card, tot salariul, şi îi ţineau cash.

Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite