Somnul odihnitor reduce obezitatea. Ce boli riscăm dacă nu dormim suficient sau nu dormim bine

Somnul odihnitor
reduce obezitatea. Ce boli riscăm dacă nu dormim suficient sau nu dormim bine

Somnul odihnitor are numeroase beneficii pentru sănătate

Dietele cu puţine calorii şi sportul sunt cele mai eficiente soluţii pentru a scădea în greutate. Însă mai sunt şi ale componente ale comportamentului antiobezitate şi anume somnul, alcoolul, fumatul, stresul, suportul familiei şi al prietenilor şi adaptarea la evenimentele festive.

Ştiri pe aceeaşi temă

Atunci când dormim, ceasul biologic ne fereste de multe probleme de sănătate. Un astfel de scut protector este cel antiobezitate, dacă somnul este odihnitor, potrivit „Abecedarului de obezitate“, coordonat de prof.dr. Nicolae Hâncu, medic primar de diabet, nutriţie şi boli metabolice. Aceasta înseamnă că somnul trebuie să numere 7-8 ore pe nopate şi să treacă prin cele două faze ale sale: somnul liniştiti care ocupă 80% din durată şi perioada viselor – somnul cu mişcări rapide ale ochilor - şi care ocupă 20% din timpul de odihnă.

Scăderea duratei somnului cu doar o oră creşte riscul de diabet zaharat cu 30%, iar prelungirea acestuia peste 8-9 ore în creşte cu 50%, potrivit sursei mai sus citate. Obezitatea apare mai ales la persoanele care dorm 6-7 ore pe noapte.

Peste 75% din adulţii obezi au probleme cu somnul, astfel că specialiştii recomandă ca evaluarea calităţii şi a duratei somnului să fie parte a evaluării fiecărei persoane care are probleme cu greutatea.

Ce ne sfătuiesc medicii

Dincolo de odihna de 7-8 ore pe nopate, specialiştii recomandă ca siesta din timpul zilei să nu se întindă pe mai mult de 30 de minute, iar dacă partenerul se plânge că sforăim trebuie să mergem la medicul de familie şi la somnolog pentru a ne trata.

Pentru un somn optim e necesar să avem o rutină bine stabilită de culcare şi de trezire; să nu bem alcool cu 4-6 ore înainte, iar cina să fie cu 2-4 ore mai devreme decât ora de culcare.

Sportul practicat regulat, dar nu seara târziu ne ajută să ne odihnim mai bine, la fel şi tratamentul tulburărilor de somn. 

citeste totul despre: