Se modifică legislaţia rutieră: permis, doar dacă ai 10 clase, detectoare radar interzise şi consiliere psihologică dacă greşeşti
0Un proiect de Hotărâre de Guvern pentru adoptarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2011 – 2020 anunţă că legislaţia rutieră ar putea să se schimbe. Principalele preocupări ale autorităţilor sunt permisul provizoriu de conducere şi interzicerea aparatelor antiradrar.
Proiectul propus pentru adoptarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2011 – 2020 cere ca legislaţia pentru obţinerea permisului de conducere şi pentru circulaţia pe drumurile publice să fie modificată.
Una dintre principalele modificări care se va aduce legislaţiei rutiere este permiterea şoferlor să conducă autovehicule fără permis. Acest lucru se va întâmpla însă numai pe anumite drumuri, numai la ore speciale şi numai cu însoţitor. De asemenea, şoferul respectiv va trebui să fie supus unui proces de instruire şi testare înainte de a avea dreptul să conducă fără permis. În paralel, va fi introdus şi permisul provizoriu de conducere, care va fi premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricţii pentru şofer.
Adio detectoarelor radar
O problemă pentru şoferii vitezomani adusă de aceste schimbări va fi interzicerea detectoarelor radar. Guvernul argumentează această acţiune ca măsură împotriva „agresivităţii rutiere“.
Pasionaţii de mopede vor fi şi obligaţi să-şi obţină permisul aferent acestui tip de autovehicul, iar fanii ATV-urilor vor avea voie să circule doar pe drumurile comunale.
O altă măsură este şi impunerea finalizării învăţământului minim obligatoriu, pentru ca şoferii să-şi poată obţină permisul de conducere. În prezent, învăţământul minim cuprinde cele 10 clase obligatorii, respectiv învăţământul primar şi cel gimnazial, se arată în Legea Educaţiei.
De asemenea, şoferii prinşi încălcând legea în trafic vor putea plăti amenda pe loc, pe baza chitanţei eliberată de agentul de poliţie şi fără proces verbal.
Tichetul de contravenţie te dă de gol
O altă noutate care se arată în proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Strategiei Naţionale pentru Siguranţa Rutieră 2011 – 2020 este tichetul de contravenţie, care va fi alăturat permisului de conducere. Tichetul va avea rolul să evidenţieze faptul că şoferul şi-a plătit sau nu amenzile. Dacă acesta lipseşte, înseamnă că amenda nu a fost achitată, iar conducătorului auto i se va suspenda dreptul de a conduce până când o va plăti.
Mai mult, dacă şoferii sancţionaţi doresc să-şi reducă perioada suspendării dreptului de a conduce, vor putea să participe la programe de reabilitare comportamentală/consiliere psihologică, la cursuri de conducere defensivă/preventiv sau la un stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere în spitale.
Creşterea progresivă a taxelor pentru deţinerea mai mutor autovehicule necomerciale, introducerea „taxelor pe congestie“ şi reducerea taxelor pentru atovehiculele folosite în comun prin sistemul „car-sharing“ (pentru reducerea ponderii transportului motorizat individual), îmbunătăţirea evaluarăii psihologice a candidaţilor pentru obţinerea permisului auto, a sistemului de criterii la examinarea pentru acordarea sistemelor de supraveghere video, dar şi creşterea gradului de încasare a amenzilor sunt alte modificări care vor fi aduse legislaţiei rutiere.
Alte modificări aduse legislaţiei rutiere
De asemenea, pe lângă aceste măsuri se numără şi promovarea transportului public şi a celui nemotorizat cu „descurajarea“ transportului motorizat individual, introducerea inspecţiei tehnice de siguranţă pentru repunerea în circulaţie a vehiculelor implicate în accidente rutiere, crearea instanţelor judecătoreşti specializate pentru domeniul circulaţieirutiere cu scopul reducerii duratei de soluţionare a dosarelor, achiziţia de noi elicoptere, descurajarea furtului elementelor de semnalizare rutieră prin folosirea unor materiale „nevalorificabile“ şi modificarea „formatului de prezentare“ a ştirilor legate de accidentele rutiere, scrie rtv.net.
În prezent, pentru o treime dintre accidentele grave sunt vinovaţi şoferii tineri, cu vârste cuprinse între 18 – 25 de ani, iar un sfert dintre conducătorii auto au fost de altfel amendaţi cel puţin o dată în ultimii trei ani pentru depăşirea vitezei.
Amenzile aplicate conform regimului circulaţiei sunt estimate la peste 450 de milioane de lei anual, cu un grad de încasare de doar 40%, faţă de peste 90% în alte state UE.