Timişoara, oraşul unde bicicleta a devenit mod de viaţă
0Au trecut patru ani de la demarerea proiectului Verde pentru Biciclete, timp în care mersul pe două roţi a devenit o normalitate în Timişoara. Din 2009, s-au împărţit peste 12.000 de numere verzi de "înmatriculare"
Verde pentru Biciclete este fără îndoială una din cele mai importante campanii de promovare a mersului pe biciclete din România. A pornit în urmă cu patru ani, la iniţiativa milionarului Emil Cristescu. La prima "numărătoare" s-au adunat în jur de 600 de biciclişti. Anul următor au fost deja o mie, iar în 2011 s-au prezentat aproximativ 1.500 de biciclişti. Duminică, timişorenii vor ieşi din nou la o plimbare pe două roţi, la numărătoarea de toamnă.
“De două ori pe an organizăm plimbări de mare amploare. Numărătoarea de primăvară şi de toamnă. Am reuşit să integrăm bicicleta în viaţa noastră de zi cu zi, îi încurajăm pe oameni să folosească din ce în ce mai mult bicicleta. Acest mijloc de transport a devenit mod de viaţă pentru mulţi timişoreni”, a declarat Romina Faur, coordonatorul proiectului Verde pentru Biciclete.
La împlinirea celor patru ani, pedalarea de toamnă va fi dedicată celor care au renunţat să meargă la lucru cu maşina, în detrimentul bicicletei. Sute de angajaţi ai unor companii multinaţionale sau de la diverse firme sunt aşteptaţi să pedaleze, duminică, în hainele de muncă.
“Vrem să vină la tură îmbrăcaţi ca la servici, în uniforme, halate sau în costume business. Întâlnirea va avea loc la ora 10, la Casa Verde pentru Biciclete, din parcarea Timco. Se vor distribui numere pentru cei care nu au primit până acum. În final, strada Mărăşeşti va fi ocupată de biciclişti, aici urmând să aibă loc numeroase ateliere. Artistul Alex Baciu va personaliza biciclete la cerere, Decathlon organizează jocuri pentru tineri, vor fi sărituri cu biciclete”, a mai spus Romina Faur.
O campanie cu bătaie lungă
Emil Cristescu, cel care a venit cu ideea campaniei Verde pentru Biciclete, este mulţumit de cele întâmplate în cei patru ani.
„Această campanie a venit cu o viziune pe termen lung. Ne imaginăm că în timp, vom avea un oraş verde care promoveaza ecologia, care va fi plăcut pentru locuitorii lui. De-a lungul celor patru ani au apărut piste de biciclete, atitudinea şoferilor s-a schimbat, e mai cooperantă, nu se mai claxonează, nu se mai agresează bicicliştii. Numărul bicicliştilor a crescut exponenţial.
Sunt vizbili, îi vezi peste tot pe stradă. Vezi persoane din toate categoriile sociale, copii, famili, oameni care merg la servici, doamne elegante care se plimbă pe bicicletă. A devenit o modă. Marele progres este că timişorenii au început să meargă la servici zilnic pe biciclete”, a declarat Emil Cristescu.
Planul lui Cristescu este ca în cel mai scurt timp procentul celor care folosesc ca mijloc de transport bicicleta să treacă de 20 la sută. „Drumul pe care l-am început e bun, vrem să-l continuăm. E o campanie pe termen lung. În Olanda, bicicleta este mijlocul de transport preferat. De să nu fie şi la Timişoara”, a mai spus cel mai bogat bănăţean din TOP 500 Forbes.
Aproape 50 de kilometri de piste pentru biciclişti
În urmă cu patru ani, în Timişoara a existat o singură bucată de drum rezervată bicicliştilor, pe Calea Aradului, în zona Parcului Botanic. Acum putem vorbi de aproape 50 de kilometri de piste pentru biciclişti.
"Admistraţia oraşului a înţeles că trebuie să introducă piste pe toate străzile. Ele pot fi îmbunătăţite, pentru că unele sunt trasate doar cu vopsea. Dar şi acelea reprezintă variante mai sigure începătorilor. Noi le sugerăm să folosească trotuarele acolo unde nu există piste. După ce capătă încredere, pot folosi carosabilul”, a mai spus Cristescu.
Parcări pentru biciclete
De la demararea proiectului Verde pentru Biciclete, au fost montate peste o sută de rastele în diferite locaţii, şcoli, fabrici şi instituţii din oraş. Mai există în fabricaţie 150 de rastele, care se află în bugetul de anul viitor al primăriei.
Chiar şi galerie echipei Poli, care evoluează în liga a V-a a adoptat mersul pe bicicletă, făcând în premieră o deplasare pe două roţi, pentru meciul cu Giarmata.
Un foarte mare succes are şi centrul de închiriere I’Velo, care s-a deschis în acest an şi la Timişoara.
„În România, stăm cel mai bine ca procent de presoane care folosesc bicicleta. Şi putem spune că deja e un mijloc sigur. Campanii puternice au mai exiatat la Bucureşti, dar e mai greu să acoperi un oraş atât de mare. Timişoara se şi pretează la mersul pe bicicletă, este plată, mică, e aerisită ca structură”, a explicat Emil Cristescu.