Cum vor funcţiona cabinetele stomatologice după redeschiderea lor. Ce pacienţi pot fi programaţi la consultaţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autorităţile au anunţat redeschiderea cabinetelor stomatologice după data de 15 mai, momentul ridicării stării de urgenţă. Colegiul Medicilor Stomatologi din România a emis o serie de recomandări pentru funcţionarea cabinetelor după această dată.

„Stomatologia este singura specialitate medicală a cărei activitate a fost suspendată pe perioada stării de urgenţă, cu excepţia urgenţelor stomatologice”, se arată în documentul Colegiului Medicilor Stomatologi din România (CMSR).

Documentul face referire la o serie de reguli pentru prevenirea şi limitarea contaminării pacienţilor, a însoţitorilor acestora şi a medicilor stomatologi cu Coronavirusul SARS-CoV-2 şi a răspândirii infecţiei cu COVID-19. De asemenea, în acelaşi document se regăsesc şi soluţii propuse pentru reluarea graduală şi în condiţii de siguranţă a activităţii cabinetelor stomatologice pe teritoriul României.

Primele acţiuni ale cabinetelor stomatologice vor fi cele preliminarii, care presupun „pregătirea listelor de pacienţi prin triaj telefonic (pacienţi existenţi/pacienţi noi), triaj care orientează asupra priorităţilor şi poate constitui un criteriu de programare. Medicul stomatolog este singurul în măsură să stabilească priorităţile, precum şi definirea priorităţilor cabinetului stomatologic.”

Se recomandă programarea pacienţilor la intervale orare astfel încât pacienţii să nu se întâlnească între ei în sala de aşteptare/să nu staţioneze în sala de aşteptare, iar între pacienţi să se asigure dezinfecţia, aerisirea şi pregătirea cabinetului pentru următorul pacient. Acest interval/pauză poate fi de cel puţin 20 de minute între pacienţi. Pacientul poate aştepta şi în afara cabinetului stomatologic, fiind contactat telefonic atunci când urmează să fie consultat de către medic.

Alte recomandări:

  • anunţarea pacienţilor să nu vină însoţiţi, cu anumite excepţii (copii, persoane cu nevoi speciale, pacienţi foarte vârstnici);
  • informarea pacienţilor cu privire la noile reguli privind procedurile adoptate la nivelul cabinetului, prin telefon sau e-mail;
  • afişarea măsurilor şi a procedurilor de protecţie la intrarea în cabinetul stomatologic, inclusiv a măsurilor de distanţare socială pentru a fi siguri că toţi pacienţii care intră în cabinet le respectă;
  • respectarea măsurilor de protecţie anti-COVID-19 pentru toţi pacienţii (săli de aşteptare amenajate corespunzător, dezinfectanţi pe bază de alcool 60-95% etc.);
  • în sala de aşteptare scaunele vor fi distanţate (1,5-2 m) şi vor fi din materiale uşor de dezinfectat;
  • la intrarea în cabinet, să existe dispenser cu substanţă dezinfectantă/mijloc de dezinfectare (soluţii dezinfectante, şerveţele dezinfectante, gel);
  • suplimentar, se pot folosi recipiente/saci pentru depozitarea bunurilor personale ale pacientului (haine, telefon, genţi, chei, etc.).
  • revizuirea şi reorganizarea corespunzătoare a procedurilor de curăţenie şi dezinfecţie a cabinetelor stomatologice, precum şi a celor de eliminare a deşeurilor infecţioase;
  • identificarea suprafeţelor uşor de dezinfectat, respectiv a suprafeţelor care necesită adoptarea de precauţii suplimentare pentru protecţie;
  • îndepărtarea revistelor, ziarelor, jucăriilor şi a altor obiecte care pot fi atinse de către pacienţi sau personalul medical şi care sunt dificil de dezinfectat
  • asigurarea circuitului de lucru cu laboratoarele de tehnică dentară şi adoptarea de măsuri comune pentru evitarea infecţiei încrucişate;
  • managementul corespunzător al resursei umane care asigură activitatea stomatologică: personal medical cu vârstă înaintată (peste 65 ani), cu afecţiuni preexistente sau alte probleme/situaţii(gravidă) sunt percepute cu risc mai mare de a contacta COVID-19;
  • controlul/verificarea aparaturii şi a stocurilor de materiale consumabile, inclusiv a valabilităţii acestora
  • achiziţia în cantităţi suficiente a consumabilelor, echipamentelor specifice de protecţie, dezinfectant); se recomandă achiziţia periodică a acestora şi evitarea realizării de stocuri.


Precauţii înainte de efectuarea intervenţiilor stomatologice:

  • efectuarea unui triaj epidemiologic telefonic centrat pe identificarea eventualelor semne clinice ale infecţiei cu SARS-CoV-2 (tuse, febră, dureri în gât, dificultăţi de respiraţie), precum şi pe riscul de a fi infectat (persoane aflate în autoizolare/carantină, contacţi ai acestora sau contacţi ai persoanelor cu semne caracteristice infecţiei cu Sars-Cov-2) conform definiţiilor de caz publicate de Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile
  • pacienţii confirmaţi cu COVID-19 vor fi direcţionaţi în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
  • pacienţii suspecţi vor fi temporizaţi câteva zile, pentru a se urmări evoluţia bolii, iar dacă tratamentul de urgenţă este imperativ atunci vor fi direcţionaţi în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
  • pacienţii fără suspiciune sau confirmare COVID-19 pot fi programaţi pentru tratament stomatologic;
  • acordarea unei atenţii speciale pacienţilor deosebit de vulnerabili în cazul cărora se recomandă programarea la începutul zilei de lucru pentru a se evita contactul cu alţi pacienţi sau pentru a se limita pe cât posibil acest contact. Pentru fiecare dintre aceşti pacienţi, medicul stomatolog trebuie să cântărească între beneficiile efectuării tratamentului şi riscul de infecţie cu COVID-19 la care se expun pacienţii prin deplasarea la cabinetul stomatologic;
  • efectuarea triajului afecţiunilor stomatologice pentru stabilirea priorităţilor actelor terapeutice;
  • se va limita numărul personalului medical şi auxiliar pentru prevenirea contaminării;
  • evitarea pe cât posibil a contactului între persoane (nu se strânge mâna, se menţine o distanţă de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuţii, etc.);
  • tastaturile calculatoarelor, laptopurilor sau a altor echipamente electronice sau medicale vor fi acoperite cu protecţii din plastic ce se vor schimba la finalul zilei dacă aparatele au fost utilizate;
  • personalul medical va acorda o mare atenţie la procedura de echipare, dar mai ales la cea de dezechipare pentru a se evita contaminarea;
  • medicul stomatolog va efectua diligenţele necesare pentru obţinerea consimţământului informat al pacientului, conform prevederilor legale;
  • se recomandă ca instrumentarul şi materialele necesare efectuării intervenţiilor stomatologice să fie aduse în cabinetul de tratament înainte de începerea procedurilor.
  • În aceea ce priveşte efectuarea intervenţiilor stomatologice se recomandă:
  • personalul medical va respecta măsurile de precauţie standard (igiena mâinilor, folosirea/utilizarea echipamentului individual de protecţie, igiena respiratorie, instrumente şi dispozitive sterile, curăţarea şi dezinfectarea suprafeţelor etc.)
  • masca chirurgicală fiind de unică folosinţă, se schimbă după fiecare pacient; dacă se foloseşte mască N95, FFP2, FFP3standard sau echivalent se aplică regulile de utilizare specifice (schimbare la maxim4ore);
  • ochelarii de protecţie sau viziera (ecran de protecţie) se vor dezinfecta după fiecare pacient sau, dacă sunt de unică folosinţă, se înlocuiesc;
  • se recomandă ca intervenţiile stomatologice să fie asigurate numai în încăperi cu ventilaţie automată sau ventilaţie naturală (fereastră);
  • se recomandă ca pe perioada desfăşurării intervenţiilor stomatologice, uşile să fie închise şi nicio persoană să nu părăsească încăperea până la finalizarea procedurilor;
  • se recomandă evitarea, pe cât posibil, a deschiderii sertarelor pentru a nu se contamina conţinutul acestora;
  • atât înaintea tratamentului, cât şi la finalul acestuia, se recomandă efectuarea de clătiri bucale de minim 30 secunde cu soluţii de 1% sau 1,5% peroxid de hidrogen ori cu soluţii antiseptice de iod povidona 0,2%-10%(atenţie la reacţiile alergice). Aceste clătiri înainte şi după tratament, ca şi igiena orală riguroasă a pacientului, sunt recomandate având în vedere faptul că una dintre căile de propagare a infecţiei este cavitatea orală;
  • se recomandă limitarea procedurilor şi a echipamentelor generatoare de particule şi aerosoli; dacă este absolut necesar a fi efectuate, se recomandă ca acestea să fie programate la sfârşitul zilei de lucru şi efectuate sub protecţia de măşti N95, FFP2, FFP3 standard sau echivalent;
  • în cazul folosirii instrumentarului rotativ, se recomandă utilizarea sistemului de izolare cu digă;
  • utilizarea pe cât posibil a instrumentarului de mână;
  • evitarea detartrajelor efectuate cu aparate sonice sau ultrasonice precum şi a airflow-ului; dacă detartrajul nu suportă amânare/este absolut necesar, acesta se va realiza cu instrumentar de mână;
  • se recomandă utilizarea unor sisteme de aspiraţie cu volum crescut;
  • se recomandă înlocuirea realizării de radiografii intr a orale cu radiografii OPG sau examene CT;
  • se recomandă utilizarea materialelor de sutură resorbabile, evitând necesitatea prezentării pacientului în cabinetul stomatologic.

Pe aceeaşi temă:

12 constănţeni au murit infectaţi cu noul coronavirus. Ultimul caz, o femeie de 71 de ani



 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite