Cel mai scump pod din istoria României începe să fie construit: „Buldozerele vor fi pe teren în decembrie“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Macheta podului peste Dunăre FOTO CJ Tulcea
Macheta podului peste Dunăre FOTO CJ Tulcea

Podul peste Dunăre de la Brăila, care va lega Moldova şi Muntenia de Dobrogea (în special de Tulcea şi de Deltă), va costa circa 500 de milioane de euro şi va fi gata în trei ani. Contractul de proiectare şi execuţie a podului a fost atribuit în urmă cu un an asocierii dintre firmele Astaldi SpA (Italia) şi IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia).

După mai multe episoade de „trânte” politice şi o serie de ciocniri dure chiar în interiorul coaliţiei de guvernare (după ce comisarul european Corina Creţu a pomenit despre interesele obscure pentru blocarea proiectului), proiectul podului peste Dunăre care să lege malul brăilean şi cel tulcean a intrat în linie dreaptă.

Francisk Chiriac, preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, a anunţat că a primit asigurări, la o întâlnire cu factorii decizionali la nivelul Guvernului României, că proiectul este în grafic şi că lucrările vor demara chiar în luna decembrie a acestui an. El susţine că de la Guvern i s-a confirmat ferm că lucrarea va începe cu bani de la bugetul naţional şi va fi decontată ulterior de UE.

„Marţi am fost la o şedinţă de lucru la Guvern şi pot să vă spun că podul, acest obiectiv foarte important pentru ţară şi pentru noi ca zonă Brăila - Tulcea, este în grafic. Se pare că toate documentele sunt în regulă pentru semnarea autorizaţiei de construcţie în luna decembrie. Odată semnată autorizaţia de construcţie, atunci constructorul se poate organiza astfel încât să demareze primele lucrări. Pentru că toată lumea spune că nu crede că acest obiectiv se va efectua până când nu va vedea buldozerele acolo. Vă anunţ că vor fi şi buldozerele acolo”, a declarat Chiriac.

Oficialul a spus şi că impedimentele legate de partea arheologică au fost în mare parte rezolvate, în sesnsul că descărcarea arheologică a terenului pe care va fi ridicată investiţia a fost finalizată de Brăila şi este foarte aproape de a fi gata şi la Tulcea. De asemenea, a fost rezolvată şi chestiunea exproprierilor de teren şi a despăgubirilor de urmează a fi plătite (aproape 10 milioane de lei) proprietarilor.

Francisk a dat şi detalii foarte interesante legate de ordinea în care se vor face lucrările la cel mai scump pod din istoria României (va costa circa 500 de milioane de euro) şi al doilea proiect de infrastructură, ca valoare, de pe tot cursul Dunării (după Porţile de Fier).

„Prima etapă de construcţie va fi, efectiv, podul peste Dunăre. Apoi, în a doua etapă vor fi segmentele de drumuri care leagă podul de drumurile naţionale. Acolo va fi o problemă şi a fost discutată cu ministerele de forţă. Au scos la licitaţie partea de relocare utilităţi. Se pare că va fi un expert. Ministerul Transporturilor prin CNAIR au scos aceste relocări de utilităţi, dar au fost subevaluate. Deci avem nevoie de un expert care să ne spună care este suma. Până acum, la licitaţie nu s-a prezentat nimeni pentru că sumele erau subevaluate. După aceea, urmează să se poată semna şi aceste contracte. Dar cât se construieşte podul peste Dunăre, utilităţile se pot reloca astfel încât constructorul să aibă tronsonul liber în etapa a doua, să îşi poată face lucrarea efectiv”, a spus preşedintele CJ Brăila.

Potrivit datelor prezentate de proiectanţi, din cei 23 de kilometri ai acestui proiect, circa 17 km sunt pe limita judeţului Tulcea. Contractul a fost semnat în luna ianuarie a acestui an, ordinul de începere a lucrărilor de proiectare a fost dat pe 2 martie 2018, urmând ca pe 1 martie 2019, toată proiectarea să fie gata, celelalte avize şi permise să fie luate şi autorizaţia de construcţie să fie emisă.

Astfel, pe 2 martie 2019 ar urma începerea execuţiei efective a lucrărilor, programate pe trei ani, finalizarea lucrărilor urmând să aibă loc la începutul lunii martie 2022. Între decembrie 2018 şi martie 2019 se va realiza organizarea de şantier şi se va curăţa terenul unde vor începe lucrările.

Podul suspendat, care reprezintă circa 70% din valoarea întregii lucrări, este considerat, la nivel de proiect, ca al patrulea din Europa ca deschidere centrală (1.120 m), la care se adaugă două deschideri laterale de 469 m şi, respectiv, de 364 de metri.

Podul suspendat va avea şi două viaducte de acces de o parte şi de alta, de circa 90 de metri fiecare, şi va face legătura între oraşele Brăila şi Galaţi şi, în final, oraşul Tulcea, ţinând cont că va deschide o legătură directă, nu prin intermediul bacului, pentru legarea Tulcei de restul ţării, fără a mai fi nevoie de ocolul pe la Giurgeni-Vadul Oii sau Feteşti.

În afară de podul suspendat, proiectul cuprinde şi 17 km de drum nou, la nivel de patru benzi pe circa 4 km, urmând ca de la sensul giratoriu spre Smârdan, respectiv Jijila, să rămână la o singură bandă pe sens. De asemenea, în afară de podul suspendat, proiectul mai cuprinde circa 32 de structuri (poduri), din care 13 sunt cu deschideri mai mari de 14 metri. 

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite