Bistriţa: Maşini vechi pentru oameni noi
0Singurii trei bistriţeni membrii ai Clubului Maşinilor de Epocă din România îşi vor scoate săptămâna viitoare pentru prima dată maşinile din judeţ şi vor participa la o paradă organizată joi la Târgu Mureş. Sorin Tisa are 42 de ani şi este proprietarul unei maşini marca Skoda 1000 MB veche din 1968. Autovehicolul este în familia Tisa încă de când a fost scoasă din fabrică şi se moşteneşte din tată în fiu.
Sorin Tisa, Vasile Isip şi Petru Sângeorzan sunt singurii bistriţeni memebrii ai Clubului Autovehiculelor de Epocă din România. Dacă ultimii doi deţin fiecare câte un Mercedes SSK Gazelle, replică după maşina din 1929, Sorin Tisa are o Skoda 1000MB din 1968. Cei tei vor participa anul acesta la prima paradă de envergură organizată anul acesta în Transilvania la Târgu Mureş cu ocazia zilelor oraşului. „Am mai fost şi în 2008 şi în 2009, doar anul trecut nu s-a ţinut. Vor fi acolo maşini din toată ţara", povesteşte Sorin Tisa, care joi, 25 mai ajunge la Târgu Mureş cu maşina sa.
Skoda pe care acesta o deţine este în familia Tisa încă de când a fost fabricată, iar pentru actualul proprietar este de nepreţuit. „Tatăl meu a cumpărat-o în 1968 de la Cluj. Acolo era reprezentanţă Skoda, iar pe vremea aceea nu existau încă Daciile pe piaţă, abia un an mai târziu au început să se fabrice primele Dacia 1100. Atunci când a adus-o acasă erau foarte puţine maşini prin oraş", îşi aminteşte Sorin Tisa, reprezentant de vânzări, care atunci când a cumpărat tatăl său maşina avea opt ani.
600.000 kilometri niciodată în service
Bistriţeanul spune că Skoda pe care o deţine are peste 600.000 de kilometri parcurşi şi că este singura maşină a familiei. „Tatăl meu a circulat cu ea frecvent până în 2001 Străbătea anual ţara pentru a merge în concedii la mare sau în orice altă parte. Până în '89 când s-a pensionat o folosea ca şi maşină de serviciu şi circula cu ea frecvent în afara oraşului. Eu nu mai merg atât de mult, doar la parade şi câte o ieşire la iarbă verde", povesteşte cel care a rămas fidel Skodei încă de când şi-a luat permisul i care spune că o va lăsa fiului său care zilele trecute a obţinut şi el permisul de conducere.
Despre Skoda familiei Tisa se poate spune că este o maşină extrem de rezistentă. „Mici accidente a mai avut ea, dar nu a fost dusă niciodată în service. Toate reparaţiile i le-a făcut eu şi tatăl meu", povesteşte proprietarul.
Celelte două maşini de epocă din oraş sunt două Mercedes SSK Gazelle, replici după modelul din 1929. Una este deţinută de Vasile Isip, care a cumpărat-o din Statele Unite ale Americii în urmă cu doi şi pe care o închiriază şi pentru nunţi, iar a doua este a omului de afaceri Pavel Sângeorzan care a cumpărat-o tot de la Vasile Isip. „Am fost în America şi am avut ocazia să mă plimb cu o astfel de maşină şi m-am îndrăgostit de ea. Am făcut rost de bani şi am cumpărat una fabricată în 1989, iar după ce am vândut-o aceea mi-am mai luat una acelaşi model dar realizată în 2005. Maşinile sunt foarte frumoase, dar din păcate întreţinerea lor este extrem de dificilă. De exemplu dacă vrem să le înscriem nu putem, pentru că nu ni le acceptă ca şi maşini de epocă, iar să plătim taxele pentru a o înscrie ca o maşină normală am ajunge la nişte sume exorbitante", povesteşte Isip care are 60 de ani şi deşi e pasionat de mainile de epocă spune c plănuieşte să o vândă şi pe cea pe care o deţine. Acesta speră toruşi să fie vreme bună joi pentru a putea merge la Târgu Mureş, parada de acolo fiind probabil ultima la care va mai participa.
Pentru a putea fi înscrisă în Clubul Vehiculelor de Epocă o maşină trebuie să aibă toate piesele originale. Există o comisie care verifică autenticitatea pieselor, a motorului şi a caroseriei. De asemenea este obligatoriu ca modelul maşinii să nu se mai fabrice de mai bine de 30 de ani.