Opel Mokka - EspressOpel

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Intuind într-o oarecare măsură succesul pe care l-a înregistrat Nissan cu modelul Juke, oficialii GM au demarat un program finalizat cu apariţia pe piaţă a SUV-ului de segment B Opel Mokka. Acesta ne-a fost partener de drum timp de un weekend şi a încercat să ne impresioneze cu versatilitatea şi spiritul său tânar.

Se spune că decizia Opel de a boteza micul crossover Mokka a fost puternic influenţată de forma acestuia, foarte asemănătoare unui bob de cafea. Întrucât ne-a fost destul de greu să ne imaginăm un bob cu patru roţi, am încercat să descoperim dacă maşina dispune şi de alte calităţi asociate aromatului soi de cafea.

Design

Fie că vrei, fie că nu, design-ul Mokka-ului îţi va sări în ochi, dar nu într-un stil agresiv menit să-ţi distrugă retina (vezi Nissan Juke), ci printr-un exterior modern, echilibrat şi dinamic, specific mai nou modelelor din gama Opel. Gândit ca o variantă 4x4 a modelului Corsa, crossover-ul german surpinde prin proporţiile caroseriei, un pic mai rafinate decât cele ale clasicelor automobile de oraş.

Aspectul tineresc imprimat caroseriei de către designerii din Rüsselsheim este consolidat de îmbinarea extrem de plăcută a materialelor. În partea frontală întâlnim tablă, plastic, aluminiu şi crom, din amalgamul creat de acestea rezultând o agresivitate care suprinde ochiul uman datorită echilibrului fin şi nu datorită săgetării cu linii drepte şi forme neînţelese, cum face liderul acestui segment. Spatele Mokka-ului lasă impresia unui automobil terminat în grabă, forţat să iasă mai repede de pe linia de producţie, pentru a prinde o cotă cât mai mare din piaţă. Aici, în afara unor linii noi şi a câtorva detalii atent adăugate caroseriei, micul SUV german se aseamănă destul de mult cu modelul Corsa.

Opel Mokka 3

În ciuda unei părţi dorsale care nu se ridică nici pe departe la nivelul restului maşinii, caroseria desenată de Opel denotă un stil aparte, mai conservator decât cel propus de Juke, dar în acelaşi timp mai atrăgător în ochii unor persoane care nu ţin morţiş să iasă în evidenţă cu orice ocazie. După cum era de aşteptat, nemţii au refuzat stilul extravagant şi au reuşit să aducă în prim-plan un design ce jonglează extrem de bine cu forme deja cunoscute.

Motor / Transmisie

Sub capota modelului testat am întâlnit un motor familiar, testat de noi şi pe vărul american al Opel-ului, Chevrolet Cruze. Unitatea turbo de 1.4 litri livrează 140 CP şi 200 Nm, reuşind să-i imprime automobilului din Rüsselsheim un caracter dinamic, uşor înclinat spre un condus urban mai tumultuos, specific într-o oarecare parte şoferilor tineri şi neliniştiţi.

Cu toate acestea, propulsorul nu se teme de călătoriile lungi, dovedind pe parcursul testului nostru că are un caracter bipolar, ce-i permite să devoreze kilometri serioşi de autostradă sau drumuri naţionale. În acest scop este ajutat şi de transmisia manuală cu şase trepte, adaptată special şofatului moderat, "la consum".

Pentru o exploatare plăcută şi un comportament decent, micul propulsor german trebuie ţinut în ture, taxând astfel deplasarea sprintenă prin oraş printr-un consum nu tocmai decent. Dacă sunteţi adepţii unui stil mai calm de condus, sau dacă pur şi simplu traficul din Bucureşti nu mai reuşeşte să vă ridice câteva spike-uri pe electrocardiogramă, Mokka se va adapta cu mare plăcere şi ajutat de tehnologiile ascunse în spatele butonului Eco va intra la dietă, asigurându-se că portofelul dumneavoastră nu va suferi o scădere bruscă în greutate de fiecare dată când intraţi în benzinărie.

Consum

Dupa cum explicam şi mai sus, propulsorul Opel se poate dovedi extrem de gurmand, în ciuda turboficării celor 1.400 de centimetri cubi de benzină. Cu sistemul Eco activat, ce presupune şi folosirea tehnologiei Start&Stop, Mokka nu s-a sfiit să consume 9 litri / 100 km în mediul urban. Ba mai mult de-atât, foamea motorului creşte direct proporţional cu forţa de apăsare a acceleraţiei, penalizând intens orice stil de condus agresiv.

Atunci când este ferit de şoferii cu picior de plumb, Mokka va scoate un decent 8% în urban, pentru ca în regim extraurban să scadă până aproape de bariera celor 6 litri necesari parcurgerii a 100 km. Autostrada a înregistrat un consum mediu de 7.5 litri / 100 km, viteza de rulare fiind cea maximă admisă, de 130 km/h.

 

Ţinuta de drum

În ciuda asocierii cu un segment de piaţă adresat tinerilor ce preferă condusul sportiv, Opel Mokka este categoric orientat spre confort. Setup-ul suspensiilor taie din avântul ce te îndeamnă să conduci din apex în apex, în special din cauza tentei uşor subviratoare, necorectată nici măcar de sistemul 4x4 şi îţi dictează clar şi răspicat că preferă să te ducă acasă fără dureri de spate, decât să te transforme într-un Schumacher de România.

Tracţiunea 4x4 nepermanentă se poate dovedi utilă în special iarna, atunci când avantajul celor două roţi motrice în plus este extrem de vizibil. Am abordat şi câteva trasee off-road uşoare, pe care maşina le-a parcurs fără prea mari probleme, dar ne-a semnalat în tot acest timp că nu se simte în apele ei la distanţe foarte mari de şosea.

Direcţia modelului german este extrem de bine configurată pentru mediul urban, aici dovedindu-se a fi de un real folos în parcarea în spaţii înguste sau manevrarea maşinii pe străzi aglomerate. Din păcate, alegerea unui sistem de servodirecţie asistată electric s-a dovedit a fi neinspirată, întrucât şofatul pe porţiuni de drum virajate se bazează foarte mult pe cantitatea de informaţii care se întorc la conducător prin intermediul volanului.

Citește și: Test drive - Peugeot 508

Interior

Habitaclul Mokka-ului ne-a surprins datorită unor calităţi extrem de apreciate de publicul tânăr, cum ar fi ambianţa interioară plăcută, vizibilitatea foarte bună şi finisajele de calitate. De asemenea, am remarcat împrumutul de elemente de la modele mai mari, precum Astra şi Insignia, ergonomia consolei centrale reuşind să se dovedească a fi foarte bună, în ciuda aglutinării tuturor comenzilor pe un spaţiu relativ mic.

Pe parcursul testului, simţul tactil a fost răsfăţat de materialele de calitate şi de finisajele din aluminiu satinat de pe bord, în timp ce ochii au fost ocupaţi cu diferitele culori adoptate la interior, dar şi cu lumina ambientală, specialiştii Opel reuşind să creeze un concept nou de luminozitate pe timpul nopţii. Pentru a evita configurarea unui habitaclu anost, recomand alegerea tapiţeriei mixte "Morrocana", care transformă total mediul ambiental.

Opel Mokka 14

Spaţiul oferit de Mokka la interior este generos, iar în cazul în care pasagerii au nevoie de mai mult de 356 litri (volumul portbagajului) pentru depozitarea bagajelor, pot oricând să opteze pentru unul din cele 19 spaţii de depozitare, sau pot rabata bancheta din spate. În ciuda numărului mare de buzunare şi buzunăraşe, Mokka nu reuşeşte să ofere spaţii de depozitare decente pentru uşi, acestea plătind tribut dimensiunilor reduse ale caroseriei.

Poziţia la volan este confortabilă şi permite stabilirea unui câmp vizual considerabil, dar din cauza sprijinului lateral modest va penaliza şoferul şi încercările acestuia de a conduce sportiv. Restul pasagerilor dispun de un spaţiu bun raportat la clasa din care automobilul teuton face parte, bancheta din spate reuşind să adăpostească în condiţii de confort şi siguranţă chiar şi trei adulţi.

Preţ

În România, cel mai ieftin Mokka costă 16.790 euro (cu TVA) şi este reprezentat de versiunea Essentia, echipată cu motorul aspirat de 1.6 litri şi 115 CP, ce trimite putere exclusiv punţii faţă prin intermediul unei transmisii manuale cu 5 trepte.

Automobilul testat de noi, Cosmo 1.4 NET, 140 CP, AWD, pleacă de la 22.290 euro şi prin adăugarea culorii Deep Espresso Brown şi a pachetului Confort Electric, ajunge la valoarea de 23.190 euro, corespunzătoare maşinii din imagini.

Opel Mokka 22

Oficialii Opel estimează că varianta aleasă de noi pentru test va fi comandată de cel mult 20% dintre clienţi, mizând în schimb pe motorizarea diesel, 1.7 CDTI. Aceasta are ca preţ de plecare valoarea de 21.290 euro pentru echiparea Enjoy cu tracţiune faţă şi transmisie manuală cu şase trepte şi urcă până la 24.290 euro, pentru echiparea Cosmo cu tracţiune integrală.

Concluzii

Am descoperit pe parcursul testului că alegerea numelui Mokka pentru micul SUV nu este bazată numai pe forma acestuia, ci şi pe caracterul energizant pe care l-a manifestat maşina. Mokka reuşeşte să-ţi elibereze o cantitate remarcabilă de cofeină endogenă încă de la prima cheie, devenind astfel un antidot instant pentru dimineţile anoste.

La sfârşitul celor trei zile petrecute în compania crossover-ului german, am concluzionat că Opel a reuşit să aplice o formulă câştigătoare într-un segment deocamdată experimental şi că nemţii ar trebui să îndrepte toate macazurile în direcţia în care merge Mokka. Caracterul practic, design-ul interesant, motorul sprinten şi manevrabilitatea urbană a acestui model îl propulsează cu putere în oglinda liderului autoproclamat al clasei, Nissan Juke. Iar niponii ar trebui să ia în considerare faptul că obiectele din oglindă sunt mai aproape decât par.

Fotografii : Alexandru Matei

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite