Raport SIPRI: Nivelul vânzărilor mondiale de armament a crescut în 2016 prima oară în cinci ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elicoptere Apache zboară deasupra unei coloane de vehicule blindate din regimentul  Yorks and Kings Royal Hussars care iau parte la  Exercise Tractable în  Salisbury Anglia FOTO Guliver/Getty Images

Vânzările internaţionale de echipamente şi servicii militare ale celor mai mari 100 de producători de armament au crescut în 2016, după cinci ani consecutivi de scădere, arată datele publicate luni de Institutul Internaţional de Cercetări asupra Păcii (Sipri, cu sediul la Stockholm).

Potrivit SIPRI, cei mai mari 100 de producători mondiali de armament au înregistrat în 2016 vânzări totale de 374,8 miliarde de dolari, cu 1,9% mai mari decât în 2015. SIPRI a precizat că a avut loc o creştere considerabilă a vânzărilor producătorilor de armament din SUA precum şi o creştere a companiilor americane de servicii militare incluse în top 100 alcătuit de SIPRI.

Din cele 100 de companii globale de armament, 63 au sediul în SUA şi Europa Occidentală. Aceste firme au fost responsabile pentru 82% din vânzările globale de armament în 2016.

“Cu o valoare combinată de 217,2 miliarde de dolari, vânzările de armament ale companiilor americane incluse în SIPRI Top 100 au crescut cu 4% în 2016”, subliniază Institutul Internaţional de Cercetări asupra Păcii, care precizează că această creştere se datorează atât creşterii operaţiunilor militare externe ale SUA cât şi achiziţionării de sisteme complexe de armament de către alte ţări.

Lockheed Martin, cel mai mare producător mondial de armament

Potrivit SIPRI, Lockheed Martin şi-a păstrat poziţia de cel mai mare producător mondial de armament, cu vânzări de 40,8 miliarde de dolari în 2016, în creştere cu peste 10% comparativ cu 2015. Grupul american Lockheed Martin - cel mai mare producător de armament din lume - a înregistrat o creştere de 11% a nivelului vânzărilor în 2016, printr-o creştere a livrărilor de avioane de vânătoare de tip F-35 şi în urma achizişionării producătorului de elicoptere Sikorsky.

Urmează rivalul american Boeing, cu vânzări de 29,5 miliarde de dolari, în timp ce un alt grup american, Raytheon, a trecut în faţa producătorului britanic BAE Systems ocupând locul al treilea cu vânzări de 22,9 miliarde de dolari.

Cel mai important vânzător de armament din Rusia, United Aircraft Corporation

Primii 10 producători mondiali de armament, toţi cu sediul în SUA sau Vestul Europei, au fost responsabili pentru jumătate din vânzările globale în 2016. Vânzările firmelor cu sediul în Vestul Europei au rămas stabile la 91,6 miliarde de dolari. Firmele ruseşti au fost responsabile pentru 7,1% din vânzările totale. Cel mai important vânzător de armament din Rusia a fost United Aircraft Corporation, cu 5,2 miliarde de dolari, care ocupă locul 13 în clasamentul global, în creştere cu patru poziţii comparativ cu 2015.

În total, cele 10 firme ruseşti incluse în SIPRI Top 100 au realizat vânzări combinate de 26,6 miliarde de dolari, în creştere cu 3,8% comparativ cu 2015.

”Creşterea vânzărilor de armament era aşteptată şi a fost determinată de implementarea unor noi programe naţionale majore de înarmare, de operaţiuni militare în curs în mai multe ţări şi de tensiuni regionale persistente care conduc la o cerere sporită de armament”, subliniază SIPRI în acest raport.

Producătorii de armament din Coreea de Sud, care aprovizionează tot mai puternic armata, au înregistrat cea mai importantă creştere în ţările dezvoltate.

Creşterea cheltuielilor militare reflectă temeri cu privire la un potenţial conflict cu Coreea de Nord. Astfel, vânzările societăţilor sud-coreene au crescut în 2016 cu peste 20%, la 8,4 miliarde de dolari.

Suma la nivel global include achiziţiile consumatorilor, însă guvernele sunt de departe cele mai mari cumpărătorare de armament şi sisteme de armament.

Companiile americane au continuat să domine în 2016 industria armamentului, înregistrând o creştere a nivelului vânzărilor cu 4%, la peste 217 miliarde de dolari - reprezentând 58% din vânzările la nivel mondial.

Creşterea înregistrată în Statele Unite cel mai aprobabil va continua, în contextul în care preşedintele american Donald Trump vrea să crească bugetul Pentagonului şi să modernizeze arsenalul nuclear american, declară directoarea Programului SIPRI cu privire la Armament şi cheltuieli militare Aude Fleurant.

Nivelul vânzărilor companiilor ruse a crescut cu 3,8% la 26,6 miliarde de dolari, o creştere mai modestă faţă de cea din ultimii ani.

Moscova şi-a crescut cheltuielile în cadrul unei reorganizări a capacităţilor militare ruse, însă achiziţiile au încetinit recent din cauza unor dificultăţi financiare.

grafic sipri

”Este o problemă de bani”, dă asigurări Fleurant. ”Ei (ruşii) au fost afectaţi foarte dur de prăbuşirea preţurilor petrolului şi gazelor naturale”.

Conflicte regionale, precum cel din Marea Chinei de Sud, reprezintă o sursă majoră a creşterii vânzărilor de armament, subliniază ea.

Această regiune este tranzitată de căi maritime majore, iar subsolul ei este bogat în zăcăminte de petrol şi gaze naturale, potrivit unor experţi. China, Taiwanul, Vietnamul, Filipinele, Malaysia şi sultanatul Brunei revendică insule de la Marea Chinei de Sud.

Tensiunile s-au amplificat începând din 2014, după ce China a transformat bancuri de nisip în insule, pe care a construit ulterior aerodromuri şi porturi, a instalat sisteme de armament şi a avertizat nave şii aeronave americane de război să nu se apropie de ele.

”Ţări ca Vietnamul comandă submarine şi aronave militare de patrulare, din cauza a ceea ce denunţă drept o agresivitate chineză în aceste dispute teritoriale”, subliniază directoare SIPRI.

Pe lângă producătorii tradiţionali de armament, Institutul Internaţional de Cercetări asupra Păcii susţin că au apărut şi “producători emergenţi” printre care se numără companiile din Brazilia, India, Turcia şi Coreea de Sud, aceştia din urmă fiind câştigători la această categorie în condiţiile în care vânzările lor au crescut cu 20,6%, până la 8,4 miliarde de dolari ca urmare a tensiunilor din peninsula Coreeană.

În schimb, vânzările combinate ale producătorilor de armament din Australia, Israel, Japonia, Polonia, Singapore şi Ucraina au scăzut cu 1,2% în 2016, în principal ca urmare al unui declin de 6,4% al vânzărilor companiilor japoneze.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite