VIDEO Promisiune respectată
0Honda CR-Z are ambiţia de a îmbina aspectul şi caracterul sportiv cu „starea“ hibridă.Cum se poate afirma un coupé hibrid sportiv ce are la bază o platformă nu tocmai de succes, aşa cum este cea a lui Insight? CR-Z ne demonstrează că este posibil.
Totuşi, ce vrea să reprezinte acest CR-Z? Este un coupé cu o configuraţie a locurilor de 2+2, construit pe platforma tehnică a lui Insight, dar cu modificări semnificative în ceea ce priveşte lungimea, ecartamentul, componentele şi setările. Toate aceste ajustări au fost efectuate pentru a conferi o mai mare stabilitate şi manevrabilitate.
Motorul este un i-VTEC de 1.5 litri şi 114 CP luat de pe versiunea americană a lui Jazz şi care este asistat de sistemul IMA (Integrated Motor Assist) ce include un motor electric de 14 CP şi acumulatorii specifici. Aceste valori nu sunt tocmai caracterizante pentru apelativul „hibrid sportiv", la fel cum nici sistemul IMN nu oferă în nici un moment posibilitatea rulării exclusiv electrice.
Cum este interiorul?
Honda a reuşit să realizeze un bord solid cu finisaje excelente, folosindu-se de materiale mediocre din punct de vedere calitativ. Primul sentiment de sportivitate îl trăieşti atunci când te aşezi la volan, poziţia fiind una joasă şi confortabilă.
Instrumentele de bord îţi oferă certitudinea că vei conduce un hibrid: zona turometrului ce se află în centrul bordului, cu vitezometrul îngropat în mijlocul ansamblului strălucind în diferite culori în funcţie de modul de condus; de asemenea sunt vizibile aceleaşi plăntuţe care înfloresc sau se ofilesc în funcţie de cât de economic mergi.
Şi mai există un indicator de schimbare a vitezelor pentru că CR-Z este primul hibrid care beneficiază de o transmisie manulă cu şase trepte, excelentă de altfel. În altă ordinde de idei, dispunerea locurilor în sistem 2+2 oferă posibilitatea de a transporta pe banchetă doar copii şi numai pe distanţe scurte.
Spaţiul în spate este extrem de limitat. Exsită trei moduri în care poţi rula: „Econ", „Normal" şi „Sport" ce determină sistemul electric să-l asiste şi să-l impulsioneze mai mult pe cel termic, întăreşte direcţia şi sensibilizează răspunsul acceleraţiei.
Confirmarea angajamentului
Dacă primele două setări sunt previzibile, surpriza apare atunci când selectezi modul „Sport". Puterea este livrată în mod liniar, asistarea electrică făcându-şi simţită prezenţa la turaţii joase, însă motorul îşi arată potenţialul după 4.000 rpm, odată cu intrarea în acţiune a sistemului VTEC.
Pe măsură ce te îndrepţi spre zona roşie a turometrului şi sunetul devine din ce în ce mai gutural, lăsând impresia că acceleraţia 0-100 km/h este ceva mai rapidă de 9,9 secunde. De asemenea, direcţia se întăreşte considerabil, oferind un feedback excelent şi o precizie pe măsură. În plus, mişcările caroseriei sunt ţinute bine în frâu atunci când virajele sunt înlănţuite.
La toate acestea adăugăm modificările suspensiei, rigidizarea caroseriei şi şasiului şi reiese astfel un comportament dinamic exemplar pentru o maşină ce are drept „referinţă" un model nu tocmai reuşit - Insight. Nu am stat mereu cu ochii pe consum, însă cu siguranţă l-am depăşit cu vreo 2,0 l/100km pe cel mediu declarat.
Honda CR-Z GT (Top)
0-100 km/h (s) 9,9
Viteza maximă (km/h) 200
L/l/h (mm) 4080/1740/1395
Masă proprie (kg) 1245
Combustibil benzină Euro 5
Cilindree (cmc) 1364
Putere hibrid (CP/rpm)124/6100
Cuplu hibrid 174/1000-1500 Consum u/e/m 6,1/4,4/5
Emisii CO2 (g/km) 117
Cutie de viteze şase trepte
Preţ fără TVA (euro) 20.980
Preţ cu TVA (euro) 26.015