Birourile şi retailul, cele mai active sectoare din imobiliar
02011 a fost primul an de la începutul crizei când au fost lansate noi proiecte pe office şi pe comercial. Dezvoltatorii au livrat 200.000 de metri pătraţi de spaţii destinate retailului.
În prima jumătate a anului s-a simţit un val de optimism în sectorul imobiliar, moment în care s-a observat şi demararea proiectelor noi în office şi retail, a declarat Răzvan Iorgu, managing director în cadrul CBRE România, într-un interviu acordat pentru „Adevărul". A doua parte a anului însă, spune Iorgu, a adus turbulenţe ce au determinat o creştere a gradului de prudenţă din partea investitorilor.
„Din august-septembrie, gradul de prudenţă a crescut şi investitorii au devenit mult mai temperaţi în deciziile pe care le-au luat în a doua jumătate a anului, prudenţă care se va manifesta şi în următorul an", spune şeful CBRE România.
Răzvan Iorgu susţine că 2011 a fost primul an, de la începutul crizei economice, în care au fost demarate proiecte noi în sectorul office. „2013 şi 2014 sunt ani în care se vor livra proiecte de dimensiuni ceva mai mari, în office, în special în zona Barbu Văcărescu şi Orhideea. Unele dintre aceste proiecte au fost demarate în acest an, iar altele vor fi începute în 2012", a precizat şeful CBRE România.
Suprafaţa de birouri livrată în acest an a fost de doar 125.000 de metri pătraţi, cu 50% mai redusă decât cea din 2010. În ceea ce priveşte tendinţele de pe piaţa office, Răzvan Iorgu a precizat că preţurile chiriilor se vor menţine, iar rata de neocupare va rămâne pe la 16%. În momentul de faţă rata de neocupare cea mai mică este în zona centrală a Capitalei, de 10,5%, în timp ce în Pipera indicatorul ajunge la 20%. „Chiriaşii evită Pipera deorece accesul în această zonă este destul de greoi", a mai spus directorul CBRE.
Retailul a început exinderea în acest an
Lucrurile au mers mult mai bine în acest an pe segmentul retail, când au fost livrate spaţii de 200.000 de metri pătraţi. În ultimul trimestru s-au inaugurat centrele comerciale Maritimo din Constanţa (50.000 de metri pătraţi), Galleria Arad (33.000 de metri pătraţi), Oradea Shopping (30.000 de metri pătraţi) şi extinderea de la Băneasa Sho-pping City din Bucureşti.
În sectorul de retail s-au înregistrat în acest an cinci tranzacţii importante în valoare de 73 de milioane de euro, ceea ce înseamnă o creştere cu 50% faţă de cele din 2010. „Vorbim de Argo Real Estate care a devenit noul proprietar al Era Shopping Oradea şi Era Shopping Iaşi sau de Star Imob Construct care a cumpărat City Mall", a explicat Răzvan Iorgu. Alte mişcări importante din această industrie au fost în cazul Winmarkt şi Praktiker Craiova, care şi-au schimbat proprietarii.
Finanţarea rămâne o problemă
Obţinerea unei finanţări, dar şi costul ei rămân încă o problemă în sectorul imobiliar, a subliniat şeful CBRE România. Acesta a adăugat că lipsa resurselor constituie o dificultate pentru toate pieţele din Europa Centrală şi de Est.
În momentul de faţă, tranzacţiile sunt timide, iar oficialul CBRE spune că se întâmplă acest lucru deoarece finanţarea este elementul care nu se potriveşte în tot peisajul. Mai mult, proiectele nu sunt fezabile la un cost de finanţare atât de ridicat.
„Investitorii se uită la România pentru că preţurile produselor de aici sunt mici şi pentru că ţara noastră are un grad de îndatorare mai mic decât al altor ţări din regiune. România are un grad de îndatorare de 36% din Produsul Intern Brut, în timp ce Polonia are un procent de 53% din PIB", a mai spus Răzvan Iorgu.
Potrivit directorului CBRE, anul 2009 a fost unul de maximă incertitudine şi Europa Centrală şi de Est au suferit foarte mult din această cauză. „Din 2010 a început să se simtă o îmbunătăţire. A demarat în Polonia şi a urmat şi în Ungaria. 2011 a venit cu tranzacţii pe industrial şi chiar pe terenuri în România", a mai precizat Răzvan Iorgu.
"Anul 2011 a fost unul mult mai clar pentru companiile private deoarece au reuşit să-şi prognozeze mult mai bine bugetele pe anii următori."
Răzvan Iorgu
managing director CB Richard Ellis
73 de milioane de euro reprezintă tranzacţiile din retail.