Şeful CFR Călători, despre liberalizarea pieţei: În 2023 am putea merge în alte ţări cu trenuri româneşti modernizate
0Şeful CFR Călători, Dan Costescu, a declarat într-un interviu acordat Agerpres, că în 2023, anul liberalizării pieţei feroviare, am putea merge în alte ţări cu trenuri româneşti modernizate, respectiv clasele 1 şi 2, vagon de dormit, cuşetă şi restaurant.
„Ce ne propunem pentru data liberalizării? Ne propunem să fim jucători, nu ne propunem să ne apărăm într-o situaţie defensivă. Ne propunem chiar să putem ieşi în străinătate, să avem o monedă de schimb atunci când vor veni ceilalţi operatori, pentru că aşa se discută pe piaţa internaţională: în momentul în care cineva vrea să vină la tine îi spui 'vreau şi eu să vin acolo' şi se face o negociere. Deci, planul meu este să facem aceste trenuri internaţionale cu toate tipurile de vagoane pe care un tren internaţional modern le are - clasa 1, clasa a 2-a, vagon de dormit, cuşetă şi restaurant.
Avem planuri să începem să facem modernizare unitară: acelaşi gen de mobilier la interior, aceeaşi schemă de vopsire la exterior, în aşa fel încât să creăm o identitate pentru trenurile CFR Călători. Vrem să punem şi nişte locomotive noi în fruntea acestor trenuri, iar atunci când cineva va vedea acest tren în gara din Munchen sau în gara din Veneţia sau oriunde vom vrea să ne mai ducem să spună: 'acela este trenul CFR Călători, îl ştim după culori, au identitatea lor'.
Cam asta vrem să facem cu banii de investiţii. Evident că n-o să facem totul în 2021. Avem planuri şi pe 2022 şi pe 2023, în funcţie de cât succes vom avea în a convinge Guvernul să ne dea banii pentru aceste investiţii", a declarat, pentru Agerpres, Dan Costescu.
Însă, schimbări vor şi în trenurile care circulă pe rutele interne, în sensul că aproape fiecare garnitură - şi în special în cazul celor de lung parcurs - va fi dotată cu cel puţin un vagon compartimentat. Vagoane compartimentate se vor regăsi şi în componenţa trenurilor internaţionale, a dat asigurări şeful CFR Călători.
"Am analizat structura parcului şi am observat că avem foarte multe vagoane-salon. România nu avea aşa ceva înainte. Ne-am dus de ani de zile spre salon, însă România este o ţară mare, unde călătoriile, indiferent de viteza pe infrastructură, durează mult. Avem trenuri care traversează ţara de la Iaşi la Timişoara, spre exemplu, iar orice călătorie care trece de 4-5 ore are nevoie de un plus de confort. Pentru acest lucru sunt necesare vagoanele compartimentate, unde ai mai multă intimitate, unde poţi să şi aţipeşti, unde poţi să-ţi faci anumite lucruri. Eşti într-un cerc mai restrâns, nu eşti ca într-o carte deschisă în salon, unde toată lumea se uită şi intimitatea este redusă. Am calculat aceste vagoane şi cam pe toate trenurile - vom începe cu trenurile cele mai lungi - e nevoie de cel puţin de un asemenea vagon. Evident că vom introduce aceste vagoane compartimentate modernizate şi în trenurile internaţionale. Acolo distanţele sunt lungi prin definiţie", a spus Costescu.
Totodată, toate trenurile interne, începând din 2022 sau 2023, vor avea locuri prevăzute special pentru transportul bicicletelor, în conformitate cu legislaţia europeană.