Ramona Mănescu nu va semna contractul de privatizare a CFR Marfă. Acesta va fi parafat de un secretar de stat. Reprezentanţii GFR sunt la minister

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Premierul Victor Ponta i-a cerut Ramonei Mănescu, noul ministru al Transporturilor, să-i cheme astăzi pe reprezentanţii GFR la minister pentru semnarea contractului de privatizare a CFR marfă FOTO gov.ro
Premierul Victor Ponta i-a cerut Ramonei Mănescu, noul ministru al Transporturilor, să-i cheme astăzi pe reprezentanţii GFR la minister pentru semnarea contractului de privatizare a CFR marfă FOTO gov.ro

Ramona Mănescu, noul ministru al Transporturilor, nu va semna contractul de privatizare a companiei de stat CFR Marfă, etapă a privatizării programată să aibă loc astăzi. Contractul va fi semnat la nivel de secretar de stat. Reprezentanţii GFR, compania care a câştigat licitaţia pentru 51% din acţiuni, se află la sediul Ministerului Transporturilor şi aşteaptă semnarea contractului.

Executivul a invitat GFR să semneze documentul după 18 zile de când a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern privind privatizarea companiei de stat şi de la momentul în care a început numărătoarea inversă a celor 60 de zile stabilite ca termen pentru finalizarea tranzacţiei. 

Privatizarea, în aşteptarea lui Mănescu

De ce nu a semnat GFR contractul mai repede? În plin proces de privatizare a CFR Marfă, portofoliul Transporturilor a rămas fără ministru. Relu Fenechiu, fostul ministru al Transporturilor, a fost demis la jumătatea lunii iulie, după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare pentru complicitate la abuz în serviciu în dosarul „Transformatorul“. 

Ulterior, preşedintele Traian Băsescu l-a numit interimar pe premierul Victor Ponta pentru o perioadă de maximum 45 de zile în care liberalii să vină cu varianta unui alt titular. 

Prima variantă a fost deputatul Nini Săpunaru, preşedintele Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, însă Ponta nu a fost de acord cu această nominalizare şi a cerut liberalilor să vină cu o nouă propunere. Cea de-a doua variantă propusă de liberali a fost europarlamentarul Ramona Mănescu, soţia lui Rareş Mănescu, primarul Sectorului 6 al Capitalei. 

Ponta a înaintat această propunere lui Băsescu, a fost acceptată, iar Ramona Mănescu a depus jurământul cu exact o săptămână în urmă. Iar miercurea trecută a avut loc protocolul de predare-primire a ministerului, eveniment în cadrul căruia Ponta i-a trasat o sarcină clară Ramonei Mănescu: „Luni, chemaţi câştigătorul licitaţiei CFR Marfă şi semnaţi contractul!“

Contractul, pus sub lacăt 

La doar o zi de la preluarea mandatului, Mănescu i-a invitat luni pe reprezentanţii GFR la sediul Ministerului pentru a semna contractul. Astfel că de miercuri, funcţionari din Ministerul Transporturilor şi avocaţi ai GFR-Grampet au discutat ultimele detalii ale contractului. 

„Până luni (azi-n.r.), trebuie să finalizeze contractul. Principalele clauze ale contractului au fost făcute publice, însă există o serie de clauze care nu sunt date publicităţii. Cel mai probabil, contractul va fi secretizat, cum a fost şi Bechtel. Altfel, contractul ar fi fost anexă la Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFRv Marfă“, a declarat, pentru „Adevărul“, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.  

Dacă GFR va semna astăzi contractul de privatizare, Gruia Stoica mai are de parcurs câţiva paşi pentru a deveni proprietarul transportatorului feroviar de marfă.  

Preşedintele Traian Băsescu a declarat astăzi, la Adevărul Live, că omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR a fost favorizat de Guvern pe tot pracursul procesului de privatizare, că acesta aleargă după bani prin Rusia, dar nu va avea capacitatea de a investi şi de a moderniza CFR Marfă. 


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite