FOTO Controversele de la premiile UNITER
0Spectacolul „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi”, desemnat câştigător în ancheta „Adevărul literar şi artistic“, a fost desfiinţat în aceeaşi zi de selecţionerul Festivalului Naţional de Teatru. Premiile Uniunii Teatrale din România (UNITER), ediţia a XVIII-a, se vor decerna astă- seară din Studioul 3 al Televiziunii Române, fiind transmise în direct la TVR 1, de la ora 21.10.
Pariurile pentru Premiile UNITER, care se vor decerna astă-seară, publicate în cel mai recent număr din „Adevărul literar şi artistic", au iscat vii controverse în lumea noastră teatrală, de la polemici pe Facebook până la publicarea în ArtActMagazine a unei cronici semnate de Cristina Modreanu, selecţioner al Festivalului Naţional de Teatru. Criticul sancţionează spectacolul „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi", desemnat câştigător în ancheta noastră, în urma voturilor a zece specialişti.
Pe Facebook au fost polemici între criticul Mircea Morariu, membru al primului juriu, care a făcut nominalizările, şi regizorul Radu Afrim, al cărui spectacol „Herr Paul", pus în scenă la Piatra-Neamţ, a fost nominalizat doar la categoria „Cea mai bună scenografie".
Despre Afrim, Doina Papp, membră de asemenea a primului juriu, spusese în ancheta noastră că s-a clasacizat, justificând faptul că regizorul nu a mai intrat în cursa nominalizărilor pentru spectacolele sale din 2009: „Herr Paul" (Piatra-Neamţ), „Piaţa Roosevelt" (Timişoara), „Lucia patinează" (Sfântu-Gheorghe), „Sufletul. Puncte de veghere" (Brăila).
Scandal de la festival
Cristina Modreanu spune în cronica publicată, pe ediţa online a ArtActMagazine, în aceeaşi zi cu ancheta noastră, că cea mai recentă montare cu piesa lui Tom Stoppard, semnată de regizorul Victor Ioan Frunză şi scenograful Adriana Grand la Teatrul Maghiar din Timişoara, vine în continuarea unei montări cu „Hamlet"-ul shakespearian pusă în aceeaşi scenă de regizor în 2003.
„După «Hamlet» urmează un comentariu la «Hamlet», dar pe cât de spectaculos era primul spectacol, pe atât de găunos este al doilea (...). Preocupaţi de autocontemplarea conştiincioasă şi de re-construcţia în amănunt a unei teatralităţi autoincluse, autorii spectacolului nu mai dau atenţie proporţiilor, nici regulilor de compoziţie", afirmă în cronica sa, Cristina Modreanu. Colegii de breaslă susţin că această cronică este o plată de poliţă, pentru că regizorul incriminat, Victor Ioan Frunză, a făcut o sesizare la Ministerul Culturii, cerând transparenţă asupra cheltuielilor de la Festivalul Naţional de Teatru, al cărei selecţioner unic este Cristina Modreanu.
Premiile declanşează „Sindromul Dumnezeu"
Din comentariile de pe Facebook la pariurile publicate de „Adevărul" se poate deduce că aceste premii pot genera „Sindromul Dumnezeu" în teatru, a declarat Victor Ioan Frunză. „Nu îmi motivez creaţia prin premii. Nu cred în meritocraţia teatrală, inclusiv în cea instituită de Premiile UNITER. Nu ma autocitez. E pur şi simplu o situaţie pe care textul lui Stoppard a indus-o prin inserturile din Hamlet. Faptul ca la Timişoara am pus acum şapte ani un «Hamlet», cotat la superlativ la Budapesta şi demonizat în România - a constituit un atu nesperat: s-a creat o emoţie specială indusă de fragmente de costum, recuzită şi decor, patinate de vreme, din vechiul «Hamlet», pe care le-am folosit în ideea ca trupa de actori din textul lui Stoppard suntem chiar noi", a precizat regizorul pentru „Adevărul".
Victor Ioan Frunză consideră că spectacolul este necesar publicului, dar şi teatrului din România: „Puterea teatrului de care e vorba în textul lui Stoppard este puterea pe care teatrul din România a pierdut-o în ultima instanţă, e vorba de istoria celor care încearcă să îşi recapete onoarea pierdută. Spetacolul devine un text al timpului nostru. De altfel, sălile pline şi faptul că instalaţia de traducere nu făcea faţă cererii, spune mult despre miza acestui spectacol".
Alexandru Dabija, „Cel mai bun regizor"
Nominalizările, anunţate la începutul lunii martie, au fost alese dintre spectacolele anului calendaristic 2009 de un juriu din care au făcut parte criticii Doina Papp, Mircea Morariu şi Ion Cocora.
Premiile se vor acorda astă seară în urma deciziei unui al doilea juriu format din criticii Marina Constantinescu, Florica Ichim, actriţa Valeria Seciu, scenograful Mihai Mădescu şi regizorul Cornel Todea, care semnează şi regia Galei.
Spectacolul „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi", montat de Victor Ioan Frunză la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely" din Timişoara, concurează cu „Aniversarea" (Teatrul „Nottara") şi „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess" (Teatrul „Radu Stanca", Sibiu). Cristina Modreanu a considerat „Cel mai bun spectacol" - „Aniversarea", de la Nottara.
Alexandru Dabija a ieşit în anchetă drept „Cel mai bun regizor" pentru spectacolul „Pyramus & Thisbe 4 you" de la Teatrul Odeon. Aproape în unanimitate, cu au fost votaţi actorii Mihai Constantin, pentru „Cel mai bun actor în rol principal", şi actriţa Virginia Mirea pentru „Cea mai bună actriţă în rol principal".
Citiţi Pariurile pentru Uniter din Adevarul Literar şi Artistic
Nominalizări UNITER
Cea mai bună regie
Alexandru Dabija pentru regia spectacolului „Pyramus & Thisbe 4 you" la Teatrul Odeon
Victor Ioan Frunză pentru regia spectacolului „Rosencrantz şi Guildenstern" sunt morţi la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely", Timişoara
Vlad Massaci pentru regia spectacolului „Aniversarea" la Teatrul „Nottara", Bucureşti
Cel mai bun spectacol
„Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi", montat de Victor Ioan Frunză la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely" , Timişoara
„Aniversarea" la Teatrul Nottara, Bucureşti
„Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess" la Teatrul Naţional „Radu Stanca", Sibiu
Cel mai bun actor în rol principal
Mihai Constantin pentru rolul Clov din spectacolul „Sfârşit de partidă" la Teatrul Metropolis, Bucureşti.
Ionuţ Caras pentru rolul L. Gurevici din spectacolul „Noaptea Walpurgiei sau Paşii Comandorului" la Teatrul Naţional „Lucian Blaga", Cluj-Napoca
George Mihăiţă pentru rolul Alexandr Tarasovici Ametistov din spectacolul „Casa Zoikăi" la Teatrul de Comedie, Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol principal
Virginia Mirea pentru rolul Zoia Denisovna Pelţ din spectacolul „Casa Zoikăi" la Teatrul de Comedie, Bucureşti.
Ofelia Popii pentru rolul Bess din spectacolul „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess" la Teatrul Naţional „Radu Stanca", Sibiu
Sanda Toma pentru rolul Kate Keller din spectacolul „Toţi fiii mei" la Teatrul Naţional Bucureşti
Cea mai bună scenografie
Iuliana Vâlsan pentru spectacolul „Herr Paul", regizat Radu Afrim la Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ.
Ştefan Caragiu pentru scenografia spectacolului „Aniversarea" la Teatrul „Nottara", Bucureşti
Adriana Grand pentru scenografia spectacolului „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi" la Teatrul Maghiar „Csiky Gergely", Timişoara
Cel mai bun actor în rol secundar
Gelu Niţu pentru rolul Pavel Feodorovici Obolianinov din spectacolul „Casa Zoikăi", de la Teatrul de Comedie.
József Bíró pentru rolul Cebutikin din spectacolul „Trei surori" la Teatrul de Nord - Secţia maghiară, Satu Mare
Vlad Ivanov pentru rolul Doctorul din spectacolul „Un duel" la Teatrul Naţional Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol secundar
Catrinel Dumitrescu, pentru Else în spectacolul „Aniversarea", de la Teatrul Nottara.
Ana Ciontea pentru rolul Maria din spectacolul „Un duel" la Teatrul Naţional Bucureşti
Emilia Popescu pentru rolul Alla Vadimovna din spectacolul „Casa Zoikăi" la Teatrul de Comedie, Bucureşti
Debut
David Schwartz pentru regia spectacolul „România, te pup!", de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri", Iaşi.
Cristina Florea pentru rolul Tyler din spectacolul „Nişte fete", producţie a Teatrului „George Ciprian", Buzău şi a Asociaţiei "Catharsis"
Crina Semciuc pentru rolul Lena din spectacolul „Leonce şi Lena" la Teatrul de Comedie, Bucureşti.