„Bani grei se duc în cultura la grămadă, fără performanţă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Multe instituţii culturale sunt neproductive, spune Romeo Pop, consilier în Primăria Capitalei.Din 6.500 de angajaţi ai Primăriei Generale a Capitalei, trebuie să rămână doar 4.391, conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 63.

Termenul dat de Primăria Capitalei celor 13 directori de teatre din Bucureşti, pentru a prezenta listele cu persoanele disponibilizate din instituţiile pe care le conduc, s-a amânat până luni.

Mai citiţi şi:

Un priveghi pentru toate gusturile

Nu mai puţin de 430 de oameni trebuie disponibilizaţi din cei 1.417 angajaţi ai teatrelor bucureştene, conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 63, care impune reducerea cu 34% a angajaţilor.  Nu s-a realizat însă o evaluare corectă a activităţii fiecărei instituţii în parte, pe criterii de performanţă, ci acest procent de disponibilizare se aplică, la grămadă, tuturor teatrelor.

Directorii nu se supun

Unele instituţii au o performanţă deosebită, cum ar fi Odeon, Comedie, Bulandra, Metropolis, în vreme ce, de cele mai multe ori, nivelul calităţii spectacolelor de la teatrele Nottara, Mic şi Foarte Mic sau „Constantin Tănase" lasă mult de dorit.

De asemenea, Teatrul Excelsior, condus de maestrul Ion Lucian, se află în reparaţii de câţiva ani şi nu justifică plata celor 37 de angajaţi. „Primarul Oprescu greşeşte, taie otova şi nu se uită la activitatea şi performanţa fiecărei instituţii în parte", spune Romeo Pop, consilier general din partea PDL, în Comisia de Cultură din Primăria Capitalei.

În întâlnirea de ieri de la Teatrul Odeon, directorii de teatre din Bucureşti, printre care Dorina Lazăr, George Ivaşcu şi Mircea Diaconu, au hotărât să nu se supună deciziei ordonanţei şi să trimită fiecare în parte o scrisoare de protest adresată lui Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei.  „Procentul de 34% este exagerat, noi nu putem funcţiona în aceste condiţii", declară Dorina Lazăr.

Prin disponibilizarea celor 429 de angajaţi din teatre, s-ar  face o economie de 700.000 de lei (166.000 de euro) pe an. Dacă directorii nu trimit listele, ei sunt sub incidenţa legii penale, ameninţă reprezentanţii Primăriei. Pe de altă parte, teatrele primesc ca subvenţii sume destul de mari de bani din partea Primăriei Bucureşti, iar personalul auxiliar artiştilor este destul de mare.

Autonomie nejustificată

Romeo Pop, consilier la primărie Foto: Agerpres

Astfel, Teatrul Bulandra are alocat de la Primărie, pentru 2010,  un buget  de 16.795.000 de lei (4.000.000 de euro). La Nottara,  bugetul pe anul acesta este de 6.795.000 de lei (1.061.000 de euro), din care salariile costă 4.044.000 de lei (brut), pentru spectacole fiind alocată suma de 1.500.000 de lei.

Activitatea directorilor de teatre din Bucureşti va fi evaluată de-abia în primăvara anului viitor. Totuşi, există alte instituţii, propune consilierul Romeo Pop, care ar putea fi comasate şi, astfel, ar putea fi salvate teatrele perfomante. De exemplu, Muzeul Naţional al Literaturii, care are 82 de angajaţi, ar putea fi inclus în cadrul Bibliotecii Metropolitane din Bucureşti.

De asemenea, Centrul de Cultură „Palatele Brâncoveneşti de la Porţile Bucureştiului", care are 67 de angajaţi, ar putea fi parte a Muzeului de Istorie. „Bani grei se duc în cultura la grămadă, fără performanţă", subliniază consilierul Romeo Pop.

"Primarul Oprescu greşeşte, taie otova şi nu se uită la situaţia fiecărei instituţii în parte.
Romeo Pop
consiler Primăria Bucureşti

"Putem renunţa la o parte din oameni, însă nu la atât de mulţi."
Dorina Lazăr
director Teatrul Odeon

Scandalul din teatre ajunge la Boc

Ordonanţa 63/2010 privind disponibilizările din instituţiile de spectacol generează noi controverse. Directorii teatrelor din Bucureşti s-au întâlnit ieri, 21 iulie, la Teatrul Odeon pentru a decide cum să negocieze cu Primăria. Brânduşa Novac, directorul Circului Globus, a prezentat un model de scrisoare adresată autorităţilor: conform Ordonanţei - se arată în scrisoare -, doar teatrele înfiinţate printr-o hotărâre a Consiliului Municipal Bucureşti intră sub incidenţa disponibilizărilor.

Cu alte cuvinte, în cazul unor teatre ca Odeon, Nottara sau Teatrul de revistă „Constantin Tănase", dar şi în cazul Circului & Variete Globus Bucureşti, OUG 63/2010 nu s-ar aplica. La întâlnirea de la Odeon, directorii au luat decizia de a trimite fiecare o adresă către primarul Capitalei, Sorin Oprescu, pentru a cere o reanalizare a ordonanţei.

image

Sorin Oprescu, primarul Capitalei

„Noi spunem că numărul de angajaţi pe care ar trebui să-i disponibilizăm este nepermis de mare şi trebuie să vedem care este situaţia reală. Cerem o discuţie corectă cu primarul, în care să analizăm fiecare instituţie ", ne-a declarat Brânduşa Novac.

Ea mai adaugă: „Înainte de a primi hârtia cu numărul de oameni care trebuie disponibilizaţi nu a existat nicio analiză. Or, dacă am da curs acestei cereri ar însemna să ne sinucidem". De cealaltă parte, reprezentanţii Primăriei spun că argumentul unei dependenţe de hotărârile Consiliului Muncipal Bucureşti nu poate exista şi că disponibilizările vor fi aplicate fără alte modificări.

Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a discutat marţi cu premierul Boc despre restructurările din teatre şi susţine că până la 16 august - când ar trebuie să se ia o hotărâre definitivă - se va găsi o variantă.

image

„Încercăm să găsim o soluţie, pentru că unele teatre au fost înfiinţate de consilii de miniştri, alte instituţii de spectacol prin decret regal. Încercăm să facem o interpretare stricto senso a Ordonanţei 63. În articolul III, punctul 1, se fac precizări legate de instituţiile care intră sub incidenţa legii, ce pot să salveze situaţia", a declarat Kelemen.

Situaţia i-a mobilizat şi pe cei de la Alianţa Naţională a Uniunilor de Creatori din România care, printr-o scrisoare deschisă adresată ieri preşedintelui României, Traian Băsescu, semnalează neregulile procedurale ale Ordonanţei nr.63, atrăgând atenţia că acest demers „conduce la un dezastru naţional".

image
Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite