"Elevul trebuie sa-si spuna ca va reusi"
0- afirma Marcela Marcinschi Calineci, psihopedagog, coordonatoarea Centrului de Asistenta Psihopedagogica Bucuresti
Aproximativ 500 de mii de elevi intra in focurile examenelor de capacitate si bacalaureat, incepand cu 16 iunie si, respectiv, 23 iunie 2003. Profesoara psihopedagog Marcela Marcinshi Calineci, coordonatoarea Centrului Municipal de Asistenta Psihopedagogica Bucuresti, le ofera elevilor cateva sugestii pentru a trece cu succes de examene. Nu se invata cu o zi inainte de examen Cu o zi inainte de examen este bine sa nu se mai invete, pentru "a se organiza in cap" cunostintele. Totusi, daca elevul simte nevoia sa si le mai fixeze, poate invata, dar nu prea mult, pentru a evita oboseala. "Succesul la examene depinde si de pregatirea psihologica, nu numai de invatarea temeinica a materiei. Elevul trebuie sa-si spuna ca va reusi. Teama dinaintea examenelor dauneaza foarte mult. Toata atentia trebuie concentrata asupra examenului si e bine sa evite certurile sau alte evenimente neplacute. Si odihna este importanta, fiind nevoie de cel putin 7-8 ore de somn inainte de examen", a spus Marcela Marcinschi Calineci. In ziua care preceda examenele, copiii se pot relaxa prin miscare in aer liber, ascultand muzica sau vizionand o comedie. Fructele si dulciurile ajuta creierul Cand merge la examen, elevul poate lua cu el conspectele, caietele si cartile din care a invatat, deoarece acestea creeaza sentimentul "sigurantei" (chiar daca trebuie sa le lase in fata clasei). Fituica nu ajuta prea mult, pentru ca-l va face pe elev sa-si neglijeze fortele proprii. In cazul unui subiect de sinteza, aceasta chiar poate incurca si rapi timp pretios. "Inainte de examen e bine a se servi un mic dejun bun, hranitor. Nu trebuie neglijate dulciurile si fructele. In schimb, noi nu recomandam celor care au emotii sa ia medicamente pentru calmare, pentru ca emotiile sunt constructive, a mai spus psihopedagogul. Este foarte importanta si incurajarea facuta de cei dragi inainte de plecare. Imbracamintea la examen trebuie sa fie decenta si confortabila". Examinatorul trebuie privit in ochi Atunci cand porneste la examen, elevul trebuie sa-si rezerve o marja de timp pentru eventuale evenimente neprevazute. Totusi, nu e bine sa ajunga la scoala cu o ora, doua inainte, deoarece discutiile cu colegii pot contribui la transferul emotiilor. "Odata intrat in sala de examen si cand vede subiectele, elevul trebuie sa le citeasca cu atentie. Dupa cateva minute de concentrare asupra acestor subiecte, se pot asterne raspunsurile sau doar ideile principale pe ciorna. Este foarte importanta, atat la oral, cat si la scris, planificarea riguroasa a timpului alocat pentru tratarea fiecarui subiect", recomanda psihopedagogul. La probele orale se raspunde cu capul sus, privind adanc in ochi, din cand in cand, examinatorul. Atentia nu trebuie dispersata la ce nota sau calificativ va acorda profesorul. Orice teama "paralizeaza" activitatea creierului. Intre probe - somn si relaxare Dupa examinarea orala sau scrisa se impune relaxarea prin somn sau activitati in aer liber. "Elevul ar face bine sa evite discutiile cu colegii, pentru ca cine stie ce grozavii isi spun despre examen si se pot impacienta. De asemenea, trebuie lasate la o parte toate preocuparile legate de obiectul la care a fost examinat", a precizat Marcela Marcinschi Calineci. In cazul in care peste una sau doua zile urmeaza o alta proba de examen, e recomandat sa se imbine relaxarea cu recapitularea sumara. Elevul nu va reciti in amanunt toata materia, ci va repeta doar ideile principale, insistand asupra acelor "bucati" pe care considera ca nu le mai stie deloc. Camera in care se recapituleaza pentru examen e bine sa aiba o fereastra deschisa, deoarece creierul lucreaza mai bine daca dispune de oxigen. Atat cand recapituleaza sau se relaxeaza, cat si la probele orale sau scrise, elevul trebuie sa aiba in gand ideea ca examenul va fi o reusita pentru el.