Un SRL de apartament ofera masini in rate de 82 de euro pe luna, doar cu buletinul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Masina vine cand clientul ajunge in varful piramidei

Romanii dornici sa-si cumpere masina risca sa se friga din nou, lasandu-se ademeniti de reclamele facute de o firma de apartament pe posturile de radio, in ultimele zile. "Puteti sa va cumparati o masina noua in rate, cu numai 82 de euro pe luna. Credit doar cu buletinul", suna reclama. Oferta pare cel putin dubioasa, din cauza faptului ca institutiile de credit care functioneaza in Romania nu se incumeta sa imprumute romanii daca rata depaseste mai mult de o treime din veniturile nete, riscurile ca persoana in cauza sa nu ramburseze suma imprumutata fiind destul de mari. Mai mult, la oferta in cauza se percepe o dobanda de doar 3 la suta, nu se solicita nici garantii, nici adeverinte de venituri. Insa oferta-"minune" nu apartine unei institutii de credit, ci unui SRL de apartament infiintat in 2003 si care dispune de un capital social de numai 10 milioane de lei (putin peste 200 de euro), numit Autosystem Plus. Dimensiunile suspect de mici ale firmei nu-i pun totusi pe ganduri pe romanii dornici sa-si ia masina cat mai repede si indiferent care ar fi riscurile. Drept urmare, liniile telefonice anuntate in reclama s-au inrosit de atatea apeluri, iar la sediul firmei, cei doi agenti de vanzari abia mai reusesc sa faca fata persoanelor interesate. Detaliile ofertei firmei Autosystem Plus pot fi aflate de pe site-ul de Internet, de la telefoanele de contact sau chiar de la agentii de vanzari. De pe site am aflat ca este vorba de "un sistem de rate colective care a luat nastere in urma cu peste 300 de ani in tari precum Polonia, Ungaria si Cehia". Din alte surse, respectiv baza de date a Registrului Comertului, aflam insa ca in Romania sistemul este mult mai tanar - are mai putin de doi ani -, fiind importat de doi polonezi, la fel de tineri: Baltrukowicz Konrad - cu domiciliul in Polonia, varsta 29 de ani, si Pawlak Mariusz Krzysztof, domiciliat tot in Polonia si de aceeasi varsta. Tot de pe site-ul de Internet se poate afla si lista cu romanii care au cumparat masini prin acest sistem. Potrivit informatiilor de pe site, ar fi vorba de sute de romani fericiti din 13 orase, care au ajuns pana la urma sa aiba o masina. Insa, ceea ce ar trebui sa ridice semne de intrebare este modul in care, prin plata unor rate lunare de aproape 100 de euro, omul intra in posesia masinii prin "licitatie, punctaje sau tragere la sorti".
Castigatorii - trasi la sorti
Pentru a afla mai multe despre "inovatorul" sistem de rate, am vizitat sediul firmei pentru a discuta direct cu un consultant de vanzari. Angajata firmei ne-a explicat clar ca, desi se platesc rate, nu se poate intra in posesia masinii imediat. "Clientii sunt impartiti in grupe de 252 de persoane de catre sediul central. Asa este sistemul. In cadrul unei grupe, fiecare client plateste rate, care se aduna. Din acestea se cumpara masini. La sfarsitul lunii, clientii sunt convocati la Hotel Nord, unde se afla niste liste cu pozitia in cadrul grupei. In general, cei de pe primele pozitii obtin masinile (n.r. - de pe site se poate afla ca, dupa mai mult de un an, doar cei clasati intre primii 15 au primit masini). Daca se pot cumpara mai multe masini in cadrul unei singure grupe, unii castigatori sunt trasi la sorti", explica vanzatoarea de sperante de la Autosystem Plus. Un alt sistem este cel al licitatiilor, continua vanzatoarea. Practic, pentru fiecare rata platita se acorda cate un punct. Persoanele care au cotizat cel mai mult si au fost primele intrate in sistem au posibilitatea sa primeasca masinile cel mai repede. Insa algoritmul permite si noilor intrati sa avanseze spre varful piramidei, daca platesc sau macar promit avansuri mai mari. Cu toate oportunitatile anuntate de Autosystem, realitatea este recunoscuta de consilierii de vanzari, dar se pare ca nu-i deranjeaza pe solicitanti: "Masina o primiti cand se strang suficienti bani. Poate sa fie intr-o luna sau intr-un an si jumatate", spune consiliera de vanzari.
285 de euro - taxa de intrare in sistem, iesire - dupa ce isi ia toata lumea masina
Din contractul de "aderare la sistem", aflam ca, pentru a avea sanse la o masina, romanii trebuie sa plateasca din start 285 de euro - taxa de introducere. Clientii Autosystem isi pot lua adio de la acesti bani daca nu platesc la timp 2 rate sau daca vor sa intrerupa contractul. Mai mult, cei care au apucat deja sa semneze, dar vor sa iasa din sistem inainte de expirarea celor 7 ani in care se platesc rate o pot face, dar nu primesc inapoi banii platiti in contul ratelor decat dupa ce se cumpara masini pentru toate cele 252 de persoane dintr-o grupa sau la 3 luni consecutive in care banii adunati se dovedesc ineficienti pentru cumpararea unei masini. Desi firma Autosystem Plus sustine ca faciliteaza accesul numai la masinile de productie autohtona, reprezentantii departamentelor de comunicare ale Dacia si Daewoo neaga orice legatura comerciala cu firma. Mai mult, in contractul clientilor cu Autosystem Plus se mentioneaza ca persoana care castiga intr-un final masina are la dispozitie doar 15 zile pentru a intra in posesia ei. Odata depasit acest termen, intra inapoi pe lista de asteptare.
Protectia consumatorului investigheaza cazul
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a luat deja in vizor firma Autosystem Plus. "Investigam o serie de clauze contractuale. Directia de supraveghere va lua o decizie in cateva zile", ne-a declarat reprezentantul Biroului de Presa al institutiei. Investigatia are la baza suspiciuni cum ca ar fi vorba de un nou joc piramidal.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite