Peste 337.000 de autoturisme second hand, înmatriculate în România în primele opt luni ale anului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa autoturismelor second-hand continuă să crească, în defavoarea maşinilor noi. În primele opt luni ale acestui an, înmatriculările de autoturisme rulate au ajuns, în România, la 337.000 unităţi, în creştere cu 110% faţă de aceeaşi perioadă din 2016.

Producătorii de autoturisme sunt îngrijoraţi de acest trend şi spun că maşinile rulate mai vechi de 10 ani reprezintă mai mult de jumătate din parcul auto naţional.

”Înmatricularea maşinilor second-hand a atins un ritm ameţitor. Dorim să tragem un semnal de alarmă asupra poluării pe care o fac aceste maşini. La o maşină nouă se înmatriculează trei maşini vechi. Eliminarea taxei de mediu a amplificat acest efect. Administraţia Fondului de Mediu (AFM) pierde anula 600 de milioane de lei prin eliminarea acestei taxe, bani care ar fi fost investiţi în proiecte de mediu. În plus, AFM trebuie să restituie circa 6,5 miliarde de lei din taxa de mediu”, a declarat Daniel Anghel, liderul Sectorului de Automotive al PwC Europa Centrală şi de Est, la o conferinţă pe tema întineririi parcului auto naţional.

Potrivit acestuia, România are nevoie rapid de o strategie eficientă de impozitare a autoturismelor pentru a stimula înnoirea parcului auto, după ce eliminarea taxei de timbru în februarie a accelerat creşterea importurilor de maşini rulate.

Concret, în primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de maşini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut.

”Măsurile din ultimii ani nu au oprit orientarea populaţiei către maşinile second-hand, iar criza financiară a lăsat urme în comportamentul consumatorului român. În timp ce alte ţări pregătesc trecerea la maşini electrice, România este invadată de maşini vechi, care reprezintă surse de poluare dăunătoare sănătăţii, dar şi de riscuri în trafic”, sunt câteva dintre concluziile conferinţei PwC dedicată sectorului auto.

Vârsta medie a parcului auto naţional va creşte anul acesta la 13,1 ani, întrucât numărul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 şi Euro 2) s-a dublat faţă de 2016.

“O variantă pe care au utilizat-o şi alte state membre şi care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor care să ia în considerare şi nivelul de emisii de CO2 şi norme de poluare. Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de maşini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, a mai spus Daniel Anghel.

Un nou sistem de impozitare

Sistemul de impozitare al autoturismelor este compus în principal din două elemente:

• Taxa de înmatriculare (Timbrul de mediu) - a fost revizuită în mai multe rânduri, până la alinierea la practicile UE, însă din februarie a fost eliminată. România avea unul dintre cele mai scăzute niveluri de taxă din UE pentru autoturisme noi, în timp ce taxa pentru autoturisme second-hand era peste media UE.
• Impozitul auto anual - rămas neschimbat în ultimii 10 ani, are nevoie de o revizuire aprofundată, deoarece nu sprijină îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 şi a vârstei medie a flotei auto, fiind bazat numai pe capacitatea cilindrică.

„Trebuie să ne gândim la o impozitare în acord cu recomandările Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor şi normele Euro ale motoarelor acestora, în loc de taxare în funcţie de puterea sau capacitatea cilindrică a maşinii. Direcţia agreată de Comisie este aceea de a impozita în funcţie de gradul de poluare, de impactul asupra mediului. O astfel de modificare trebuie introdusă cu o perioadă de graţie rezonabilă şi care să se aplice doar autovehiculelor înmatriculate după data intrării în vigoare a noii metodologii”, a adăugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanţă pentru Management, PwC România.

Autorităţile ar putea analiza şi introducerea unor măsuri complementare, precum:

• Impozitarea vehiculelor înmatriculate în alte state membre, care sunt utilizate in România pentru o perioadă lungă de timp
• Deductibilitate suplimentară pentru vehiculele cu emisii reduse de CO2
• Primă la achiziţionarea de maşini cu emisii reduse de CO2
• Colectarea impozitului auto de către societăţile de asigurare
• Contribuţie de mediu la momentul efectuării inspecţiei tehnice periodice a autovehiculului (ITP)

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite