Roxana Olşanschi, artista-cameleon a scenei hunedorene
0Cântăreaţă, actriţă şi bufon pe cererile de nişă, Roxana Olşanschi cultivă emoţia artistică din cele mai neaşteptate ipostaze.
PROFIL
NĂSCUTĂ. 31 iulie 1975
EDUCAŢIE. Studentă la Universitatea de Artă Teatrală Târgu Mureş
EXPERIENŢĂ. Peste 13 ani de experienţă pe scenă
Ce înseamnă personalitate multiplă pentru scenă? Subiectul vizează acea aptitudine de disociere a personalităţii pe care actorii o trăiesc atunci când îşi intră în rol. Cu cât alter-ego-ul de pe scenă e mai departe de ego-ul din viaţa reală, cu atât doza de versatilitate cerută actorului e mai mare pentru ca rezultatul să se numească artă. Talentul triază. Unii actori nu joacă decât juni primi. Alţii nu pot fi clovni decât din greşeală. O parte din actori sunt pe viaţă doar personaje negative, unii duc doar tava, în timp ce alţii nu pot cânta nici măcar gama DO major. Sunt însă „actori cameleon” care au harul de a promova cu succes specii artistice situate în părţi diametral opuse ale repertoriului. Una din aceste figuri ale scenei este Roxana Olşanschi. De la rolul avocatului Paturini din piesa „Farsa lui Paturini”, jucat în toamna trecută pe scena Casei de Cultură din Deva, la reprezentaţii în costum de clovn, artista nu a uitat să se semneze ca solistă şi pe un album de colinde.
Recomandată de urechea muzicală
Roxana Olşanschi spune că a ajuns pe scenă datorită urechii sale muzicale ieşite din comun. „În 1993, Teatrul de Estradă din Deva căuta un solist vocal. Juriul, am aflat pe urmă, a fost convins să mă angajeze, de performanţele urechii mele muzicale. Am o ureche muzicală ieşită din comun, aproape de urechea muzicală absolută. Adică atunci când ascult o melodie, pot citi linia melodică până aproape la nivel de notă muzicală”, spune solista. Roxana a cântat pe scena Teatrului din Deva, iar în perioada tranziţiei a onorat şi programul artistic al mai multor restaurante din oraş. Solista are un repertoriu format din peste 200 de şlagăre ale anilor ’70-’80. Nu cântă manele şi are slăbiciune doar pentru o singură piesă populară. „Îmi place «Trandafir de la Moldova»”, spune solista. Practic, Roxana Olşanschi a devenit actriţă cântând. „Teatrul de Estradă a fost şi o şcoală de actorie pentru mine. În timp, am început să primesc roluri în musicaluri, după care am fost adoptată şi în echipa de actori, unde am jucat ani buni, zeci de roluri”, spune actriţa.
Cum e să fii Burti-Plici?
„Burti –Plici” este numele clovnului „încarnat” de Roxana Olşanschi. „Rolul bufonului este poate cel mai riscant din lume. Dacă eşti ridicol, copiii-spectatori te vor lua în balon urgent, pierzi controlul şi rişti ca publicul să râdă de tine, nu de personaj. Rolul de clovn este, după părerea mea, un rol-şcoală, care îi învaţă pe cei care vor să înveţe meseria de actor ce înseamnă să cucereşti un public cu adevărat greu de cucerit”, spune artista.
Întrebări şi răspunsuri
Aţi dat vreodată chix pe scenă?
Nu. Dar mi se întâmplă ca înainte de spectacole să visez chestia asta.
Cum era viaţa de solistă în local?
Am cântat la Lido trei ani de zile, seară de seară. Progamul meu era fix şi cuprindea interpretarea a două melodii. Eram plătită cu 2.000 de lei pe seară. Bani frumoşi în anii ’90.
Ce planuri de viitor aveţi?
Cu bătaie lungă, mă gândesc să organizez o şcoală de deprinderi artistice pentru copiii hunedoreni. O şcoală care să cizeleze ţinuta, gestica şi discursul tinerilor.
Ce-i place
„Sunt legată de ideea de familie, de solidaritate în familie şi de armonie. Prioritatea mea sunt copiii mei”, spune Roxana Olşanschi.
Ce nu-i place
Lipsa de punctualitate a oamenilor cu care intră în contact i se pare Roxanei Olşanschi cel mai revoltător lucru.