La Constanţa se construiesc şosele în spuma mării
0Fără niciun aviz de la Ministerul Mediului, un tronson din Riviera Tomisului (şoseaua de coastă) este construit chiar pe plajă, aproape de apă. Autorităţile locale nu au habar de ceea ce se întâmplă pe şantier.
Italienii de la Fin.Co.Ge.Ro. (Finanzare a Construzioni Generali
Reunite Organizate) Catania - Italia nu au mai avut răbdare să obţină de
la Ministerul Mediului şi Administraţia Porturilor Maritime avizele
necesare construirii şoselei. Oricum, şansele de autorizare ar fi
fost reduse, din moment ce drumul a fost împins chiar pe buza mării,
pentru a face posibilă extinderea cartierului rezidenţial de lux. Plaja
Mării Negre este domeniu public inalienabil al Statului Român. Aşa că,
pentru a da impresia că plaja a rămas intactă, constructorii au acoperit
cu nisip o parte din terasamentul şoselei.
Lucrări mascate
Investiţia derulată de Fin.Co.Ge.Ro. face parte din proiectul „Programul
de dezvoltare edilitară urbană a municipiului Constanţa - Faleză Nord
Mamaia". Documentaţia depusă de societatea italiană are drept argument
consolidarea malului, însă, în realitate, lucrările vizează baza pentru
şoseaua de coastă, care nu a obţinut autorizare de la Ministerul
Mediului.
Proiectul a fost realizat de firma Kalinia, cunoscută mai ales datorită
nenumăratelor proiecte pe care le-a întocmit pentru municipalitate.
Primăria Constanţa a eliberat autorizaţia de construire fără niciun fel
de probleme.
Conform proiectului, şoseaua va avea o lăţime de 14,5 metri, taluzul
drumului - 6 metri, iar plaja de minimum 35 de metri. Or, constructorul
italian a împins drumul până la buza mării, pentru a putea extinde la
maximum zona rezidenţială. Modificarea proiectului este nu numai
ilegală, dar şi foarte periculoasă, procesul de eroziune al mării putând
oricând să înghită şoseaua.
Autorităţile dorm liniştite
Viceprimarul Constanţei, Decebal Făgădău, susţine că "firma
Fin.Co.Ge.Ro. execută doar lucrările pentru care a primit autorizaţie",
dar refuză să comenteze faptul că este distrusă plaja.
Nici Vasile Petro, comisarul-şef al Gărzii de Mediu Constanţa nu vede o
problemă în faptul că italienii maschează terasamentul şoselei,
acoperindu-l cu nisip. „Faptul că acolo se reface plaja este un lucru
bun. Era mai rău dacă se lua nisip. Eu cred că au acord de mediu pentru
ceea ce fac, dar rămâne de văzut", a declarat Vasile Petro. Reporterii
„Adevărul" au încercat să stea de vorbă şi cu reprezentanţii firmei
italiene, pentru a afla punctul de vedere al constructorului, dar
aceştia au refuzat să-şi explice lucrările.
Mai puţin „liniştit" s-a dovedit a fi prefectul Constanţei,
Claudiu-Iorga Palaz. În august 2011, prefectul a solicitat Tribunalului
Constanţa anularea autorizaţiilor de construire emise în 2010 de
primarul Radu Mazăre pentru „stabilizarea taluzului, sistematizarea
verticală şi realizarea căilor de acces auto şi pietonale la ansamblul
rezidenţial şi stabilizarea taluzului, etapa 2, porţiunea nord şi
porţiunea sud", investiţii ale Fin.Co.Ge.Ro.SpA Catania, Italia.
Prefectura a luat această decizie după ce Inspectoratul Judeţean în
Construcţii Constanţa a stabilit că autorizaţiile pentru lucrările care
se execută pe plaja Mării Negre au fost emise cu încălcarea prevederilor
legale.
Un cadou pentru italieni
Proiectul rezidenţial de la malul mării al italienilor de la
Fin.Co.Ge.Ro. a demarat în urmă cu 11 ani. La 23 aprilie 2000, Primăria
Constanţa, în fruntea căreia se afla Gheorghe Mihăeşi, a organizat două
licitaţii publice internaţionale, pentru concesionarea unor terenuri „în
vederea amenajării la standarde occidentale a traseului de plajă -
coastă la faleza din dreptul străzii Mihai Eminescu şi la faleza din
nord a staţiunii Mamaia". Licitaţiile au fost câştigate de Fin.Co.Ge.Ro.
Preţul concesiunii a fost stabilit la 58.000 dolari pe an (127.600 de
lei noi), pentru o suprafaţă concesionată de 51.870 de metri pătraţi,
adică aproximativ 1,23 dolari/metrul pătrat (2,7 lei noi). Preţul
stipulat în contract, conform raportului de evaluare, nu acoperea decât
costul terenului, fiind exclus cel al infrastructurii.
Concesiune dezavantajoasă
Clauzele contractului dezavantajau în mod evident primăria, nu numai
prin preţul foarte mic al concesiunii. Contractul prevedea că
infrastructura, în valoare de peste 8 milioane de dolari, urma să fie
realizată de către Primăria Constanţa.
Proiectul rezidenţial al firmei Fin.Co.Ge.Ro. prevede construirea a 126
de vile duplex, patru blocuri turn, cu 13 etaje, o piaţetă, alei de
promenadă, un helioport, parcări subterane etc. Preţul locuinţelor din
acest complex va creşte simţitor odată cu finalizarea rivierei Tomisului
(şoseaua de coastă), proiect de suflet al primarului Radu Mazăre.