În culisele celei mai mari fabrici de ciocolată din Marea Britanie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În fiecare an, milioane de creştini aleg să sărbătorească Învierea cu dezvelirea ceremonioasă a dulciurilor din zahăr, lapte, unt de cacao şi grăsimi vegetale amestecate în forma ouălor. La fel se întâmplă şi în Marea Britanie, unde în fiecare an se fabrică şi se vând aproximativ 80 de milioane de ouă de ciocolată.

Dar nu a fost mereu la fel. Cu câteva decenii în urmă se fabricau mult mai puţine ouă dulci. Un ou mic cu o panglică pentru o mătuşă şi, mai mult ca sigur, câteva în plus erau bucuria celor mici din partea iepuraşului. Dar asta se întâmpla înainte ca piaţa să solicite din ce în ce mai multe ouă din partea fiecărui producător. Acum fiecare ciocolatier care se respectă trebuie să aibă un ou de ciocolată reprezentativ, spune „The Independent“.

Marii jucători de pe piaţa ouălor - Nestle, Cadbury şi Mars - sunt nume care depăşesc în importanţă micii producători de dulciuri şi deţin majoritatea în lumea dulce a ciocolatei. Numai Cadbury deţine 50% din vânzările ouălor dulci.

„Există câteva mituri în legătură cu ouăle de ciocolată“, spune Tony Bilsborough, ghidul „The Independent“ în fabrica Bournville, din Birmingham, Marea Britanie, fabrică ce aparţine imperiului Cadbury. Primul mit este că par a ajunge pe tarabele comercianţilor din ce în ce mai repede, în fiecare an, când, de fapt, sezonul ţine, dintotdeauna, de la 1 ianuarie până la Paşte.

Al doilea mit este că oul umplut cu cremă e din ce în ce mai mic, dar, de fapt, nu s-a întâmplat asta. „Cineva s-a gândit că am avea mai mare profit dacă am produce ouăle cu cremă pe tot parcursul anului, dar singurul lucru care s-ar întâmpla ar fi că am strica renumele fabricii. Aici producem cam 350.000 de ouă cu cremă pe zi şi încercăm să le vindem, în special, pentru sărbătoarea pascală. Depinde de magazine cât le ţin la vânzare sau cât vor să le depoziteze pentru a le vinde mereu“, continuă Tony.

Eficienţa fabricii este asemănătoare copiatoarelor: scoate ouă pe bandă rulantă. Înainte existau mii de oameni care se ocupau de fabricarea ouălor, acum doar o mână de oameni are grijă de buna funcţionare a maşinilor şi de supravegherea calităţii produselor.

„Mulţi cred că umplutura ouălor cu cremă este «pompată» înăuntru, dar procesul de producţie se aseamănă cu cel al ouălor fără umplutură. Fiecare jumătate de ou este umplută cu ciocolată topită. Fondantul alb are o densitate mai mare, aşa că va împinge ciocolata moale în laterale. Apoi se adaugă fondantul galben în cealaltă jumătate, care are o densitate şi mai mare, şi imediat se lipesc cele două jumătăţi împreună“, spune Tony.

image

(Ou de ciocolată Cadbury FOTO www.tasty-trials.com)

Imperiul Cadbury

Este un proces complex pentru a face acea bucăţică din ciocolată parcă venită din rai, dar imperiul Cadbury, de care aparţine această fabrică, are multe procese şi mai complexe de-atât. Fondat în 1824, de către John Cadbury, un quaker (sectă protestantă puritană) care credea că dacă oamenii ar bea mai multă ciocolată, ar consuma mai puţin alcool, imperiul a trecut prin mâinile a destui directori pentru a umple paginile unui ziar economic. Preluarea de către Kraft, în 2010, a atras atenţia publicului, dar foarte puţini ştiu că producătorul Cadbury este deţinut acum de o companie numită Mondelez International Inc.

Asta înseamnă că, în realitate, fabrica Bournville produce acum şi biscuiţii Belvita, brânza Philadelphia, cafeaua Kenco şi legendarele batoane de ciocolată britanice Dairy Milk. Şi bineînţeles, ouăle de ciocolată.

Cu siguranţă că John Cadbury ar fi de acord cu activităţile de azi ale imperiului. „Lumea Cadbury“ (Cadbury World) este o atracţie a zilelor noastre care implică o scurtă plimbare prin liniile de producţie îndulcită de susurul ciocolatei. Este o plăcere pentru copii. Săptămâna viitoare va avea loc şi o vânătoare de ouă peste tot în Marea Britanie cu ocazia Paştelui.

image

„Este o piaţă foarte mare pentru ouă în preajma Paştelui, dar noi nu dorim să încorporăm vreo imagine creştină specifică pe ouăle noastre de ciocolată. De fapt, de mulţi ani, evităm deliberat să ne asociem cu vreo imagine religioasă de Paşte sau de Crăciun, deoarece credem că mulţi ar considera asta o jignire sau chiar exploatare din partea noastră. Simbolul oului datează încă dinainte de creştinism şi reprezenta renaşterea care are loc primăvara“, explică Tony.

Cum alegem oul de ciocolată perfect

Lee McCoy este consultant şi dependent de ciocolată. El jurizează premiile Academiei de Ciocolată şi a început un blog despre ouăle de Paşte încă din 2008. De atunci a căpătat o reputaţie de expert. Părerea lui este că în spatele motivului ouălor de ciocolată consumate de Paşte stă postul lung care te face să visezi la multe lucruri interzise: ciocolata fiind pe primul loc.

El dă cele mai bune sfaturi în alegerea unui ou de ciocolată. Primul lucru de care trebuie să avem grijă este cuvântul „artizan“, deoarece oricine îl poate folosi. Ne mai sfătuieşte şi să ne ferim de „uleiurile vegetale“ din lista ingredientelor deoarece sunt mult mai ieftine decât untul de cacao şi, de cele mai multe ori, producerea lui implică despăduriri. Boabele de cacao de pe Coasta de Fildeş sunt şi ele de o calitate îndoielnică şi se folosesc în special pentru că se strică mai greu şi sunt rezistente la ciuperci.

Bucătărie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite