Chinezii vor face totul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Beijingul caută să introducă tehnologii proprii în toate sectoarele industriale strategice. China exportă deja automobile autohtone în UE şi SUA şi planifică un mare avion comercial.

Beijingul caută să introducă tehnologii proprii în toate sectoarele industriale strategice. China exportă deja automobile autohtone în UE şi SUA şi planifică un mare avion comercial.

Una dintre vedetele Salonului Auto de la Geneva a fost modelul Brilliance, chinezesc. La scurt timp, Beijingul a anunţat că pregăteşte şi un rival chinezesc pentru Airbus şi Boeing, care va reduce cel puţin una dintre cele mai importante pieţe ale acestora.

După 15 ani de la introducerea automobilelor sud-coreene în Europa, acelaşi profesor Hans-Ulrich Sachs aduce acum şi maşini din China - constată BBC. Compania HSO Motors Europe a deschis noul său comerţ cu modelul Brilliance - şi spune că modelele chinezeşti pe care le importă acum sunt mult mai avansate tehnologic decât modelele pe care le fabrica Hyundai în anii 1990.

Fabricantul chinez Brilliance Jinbei Automobile a participat la Salonul Auto de la Geneva cu trei modele: două modele de fabricaţie şi un concept. Automobilele Brilliance au motoare Mitsubishi, iar vopsitoriile sunt comune cu cele folosite de BMW, partenerul din China al companiei. Exportatorul şi importatorul au obiective de vânzări încă reduse pentru Europa - circa 25.000 de bucăţi anul viitor -, dar se aminteşte că sud-coreenii vând aici şi acum sute de mii de unităţi cu roţi. Deocamdată, modelul Brilliance costă cu 15% mai puţin decât Kia, deci preţul este principala idee de marketing - chiar şi în Europa.

Fabricat în Coreea de Nord

Peste un deceniu, Brilliance are programat să exporte 150.000 de maşini în UE. Principala problemă pe care o găsesc chinezii pe piaţa comună europeană nu este competitivitatea ridicată a fabricanţilor locali, ci puternica influenţă a acestora asupra unor politici unionale percepute drept "protecţioniste". O soluţie sunt investiţiile directe, în uzine de producţie sau asamblare - aplicată deja în Rusia.

Până să ajungă în Europa şi America, China a exportat peste 175.000 de automobile în Africa, Orientul Mijlociu şi Asia de Sud-Est. Pentru următorul deceniu, exportatorii chinezi doresc 10% din piaţa mondială, adică saltul de la 11 miliarde de dolari, în 2005, la 120 de miliarde, în 2015.

Pentru asta, industria auto chineză delocalizează în trombă. Brilliance Auto deschide, împreună cu un partener sud-coreean, o uzină de asamblare în… Coreea de Nord. Cherry are uzine tip CDK în Iran şi Rusia şi planuri pentru Egipt, Turcia, Indonezia sau Italia. Investiţia de 100 milioane de dolari pe care Cherry a făcut-o în Argentina este prima descindere a industriei auto chineze în America de Sud. Geely investeşte în Malaysia şi Rusia, iar Jianghuai asamblează autocamioane în Vietnam, Malaysia şi Indonezia.

Totuşi, cel mai cunoscut avanpost auto al Chinei este achiziţia de către Nanjing Automotive a liniilor MG Rover din Marea Britanie.

Glorioasa misiune a unui avion naţional va fi urmărită cu toată determinarea, cu voinţă puternică şi un neprecupeţit efort"
Guvernul chinez

Exporturi superioare tehnologic

China încă importă. De pildă, fier vechi din Statele Unite - faţă de care are un excedent comercial de miliarde de dolari, graţie unor exporturi catalogate de americani drept "produse avansate tehnologic". Chit că "din competiţia globală toate naţiunile câştigă", analiştii occidentali calculează acum impactul globalizării asupra lor. Pentru a face faţă concurenţei globale, multinaţionalele din America sau Europa preferă să producă în China cele mai bune produse din portofoliu: iar salariile mici plătite aici afectează deja slujbele şi standardul de viaţă pe care occidentalii sau niponii îl considerau asigurat pentru totdeauna.

China reproduce acum modelul de dezvoltare parcurs de Japonia şi Coreea de Sud: de la jucării la electronice - acum şi automobile. Doar viteza este mai mare, graţie investiţiilor străine masive şi a propriilor fonduri pentru cercetarea şi educaţia necesare unei "economii bazate pe inovare". Corporaţii precum General Electric, EADS sau Sony pun umărul, prin transferarea celor mai bune practici - în timp ce chiar şi economişti americani cer "menţinerea între graniţele naţionale şi a tehnologiilor superioare, nu doar a sediilor companiilor" (apud Christian Science Monitor).

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite