Viitorul rasei umane, în mâinile chinezilor: au creat primii embrioni modificaţi genetic

Embrionii au fost modificaţi manual

Cercetătorii din China au modificat genomul uman dintr-un embrion şi au publicat rezultatele într-o lucrare ştiinţifică. E prima oară când oamenii modifică embrioni, lucru ce ar putea duce la inginerie biologică. Cu toate acestea, există argumente etice împotriva metodei.

Cercetătorii chinezi, citaţi de "Nature", spun că au folosit embrioni non-viabili, adică cei care nu puteau duce la o naştere, pe care i-au obţinut de la o clinică de fertilitate. Echipa de chinezi a încercat să modifice o genă care duce la o maladie a sângelui. Specialiştii spun că au descoperit astfel multe obstacole în folosirea metodei în scopuri medicale. Practic, chinezii au vrut să modifice ADN-ul uman pentru a vedea dacă pot eradica bolile şi cauzele lor.

Cu toate acestea, specialiştii avertizează că modificările germinale, aşa cum sunt numite acestea, ar putea avea un efect devastator asupra rasei umane. Practic, evoluţia naturală a omului e blocată în stadiul de embrion şi modificată. Cercetătorii nu ştiu efectele modificării unei gene, iar mutaţiile apărute ar putea duce la efecte neaşteptate.

Gena problematică a chinezilor

Echipa de chinezi a injectat embrionii cu o enzimă CRISPR/Cas9, care lipeşte şi desparte ADN-ul în diverse porţiuni. Complexul de enzime poate fi programat pentru a ţinti către o anumită genă problematică, care este apoi înlocuită sau reparată cu ajutorul unei molecule introduse în acelaşi timp. Sistemul a fost folosit în celule adulte umane şi în embrioni de animale, dar nu a fost folosită niciodată în embrioni umani.

Cercetătorii au vrut să vadă dacă pot să modifice un embrion deja fertilizat, care practic e pasul către o naştere. Practic, toate celulele produse de acest embrion ar avea gena îmbunătăţită. Embrionii folosiţi de chinezi nu puteau fi folosiţi pentru fertilizări in vitro, deoarece aveau fertilizare din două surse de spermă, ceea ce nu poate duce la o naştere, chiar dacă embrionii se pot dezvolta în primă fază.

Care a fost procesul de modificare?

Echipa din China a înjectat 86 de embrioni şi au aşteptat 48 de ore. 54 de embrioni au fost testaţi apoi, iar 28 au fost modificaţi şi doar o porţiune din ADN conţinea materialul genetic modificat. "Dacă vrei să o faci pe embrioni normali, rata de succes trebuie să fie de 100%. Ne-am oprit, pentru că tehnologia e imatură", a declarat Junjiu Huang, liderul echipei de la Universitatea din Guangzhou.

De asemenea, echipa sa a observat numeroase mutaţii pe care le-a generat enzima introdusă, în altă parte a genomului. Acest efect e cel de care se tem bioeticienii, care spun că rasa umană ar putea fi modificată distructiv de o posibilă mutaţie genetică indusă de cercetători. Mutaţiile pe embrionul uman au fost mult mai dese şi frecvente decât cele întâlnite în celule adulte umane sau în embrioni de animale.