VIDEO Ce este bosonul Higgs, particula care confirmă modelul actual al Universului?

Bosonul Higgs a fost teoretizat prima oară în 1964 de trei echipe de cercetători FOTO: CERN

Descoperirea de astăzi de la Institutul CERN de la Geneva (Elveţia) a bosonului Higgs reprezintă practic confirmarea a peste 20 de ani de muncă a cercetătorilor din domeniul fizicii atomice. Astfel, modelul Universului după care lucrăm s-a confirmat.

Ce este totuşi acest boson? De fapt, ce este un boson?

Particula Higgs a fost teoretizată în 1964 de trei grupuri de fizicieni: Francois Englert şi Robert Brout, Peter Higgs şi Gerald Guralnik, C.R. Hagen şi Tom Kibble. Proprietăţile particulei au fost teoretizate în 1965 de Guralnik şi în 1966 de către Higgs. Ca urmare a descoperirilor din 1964, cercetătorii au primit acum doi ani Premiul Sakurai pentru Fizica Teoretică a Particulelor.

Bosonul Higgs este particula care confirmă modelul Standard al Universului (MSU). În cadrul acest experiment s-au clasificat particulele care existau la finalul primei secunde de la naşterea Universului, aşa numitul Big Bang. Modelul standard spune că Universul este format din 12 de ingrediente elementare ale materiei, care nu au fost create din altceva, ci din ele s-a construit tot ce ştim astăzi. De asemenea, modelul impune şase forţe fundamentale prin care interacţionează aceste particule elementare. Astfel, mai simplu, prin interacţiunea dintre particulele elementare, ajutate de şase forţe, se formează protoni şi neutroni, care se combină şi formează nuclee atomice, care, combinate cu electronii, iar apoi formează atomii. De la atomi ştim ce se formează: totul.

În modelul teoretizat de Higgs, bosonul este expresia unui mecanism omonim, prin care toate particulele obţin masa pe care o au, arată site-ul scientia.ro. De asemenea, descoperirea practică de astăzi este un indiciu al faptului că oamenii de ştiinţă au înţeles procesul care generează masa particulelor elementare, fără de care nu poate exista Universul şi fără care nu s-ar fi putut forma.

Astfel, după cum ne-a declarat şi directorului Institutului de Fizică Nucleară şi Inginerie „Horia Hulubei”, Nicolae Zamfir, fără descoperirea practică a bosonului Higgs, modelul standard al Universului nu poate fi pe deplin înţeles şi confirmat.

Iată o explicaţie oferită de către jurnaliştii de la "The Guardian"