VIDEO Astronomii au descoperit prima planetă "orfană"

Planeta rătăcitoare nu orbitează în jurul unei stele, ci pluteşte liber în spaţiu, la doar 100 de ani-lumină de Pământ. Faptul că aceasta a fost descoperită aproape de Terra poate însemna că există  multe asemenea lumi în derivă, în galaxie, conform estimării astronomilor.

În termeni astronomici, distanţa faţă de noi la care pluteşte planeta numită CFBDSIR2149 este relativ mică, având în vedere ca doar galaxia Calea Lactee se întinde pe 100.000 de ani-lumină.

Însuşi faptul că în vecinătatea planetei nu se află nicio stea a permis echipei de cercetători să îi studieze atmosfera şi să obţină maximum de detalii.

Planeta gazoasă este de patru-şapte ori mai masivă decât Jupier, conform noului studiu publicat azi. Considerabil mai mică decât piticele brune totuşi, aceasta are suficientă masă pentru a declanşa reacţiile care dau strălucire stelelor.

Având o vârstă cuprinsă între 50 şi 120 de milioane de ani, CFBDSIR2149 este un corp ceresc tânăr. Temperatura acestuia este de aproximativ 400 de grade Celsius, informează specialiştii.

„Dacă acest obiect este o planetă care a fost respinsă de sistemul ei solar nativ, creează imaginea izbitoare a unei lumi orfane, care pluteşte în derivă în spaţiu”, a declarat coordonatorul studiului, francezul Philippe Delorme, de la Institutul de Planetologie şi Astrofizică din Grenoble, citat de space.com.

„Acest tip de planetă, atât de rece şi atât de tânără, deşi este cunoscută de teoreticieni, nu a fost niciodată observată până azi”, a spus şi Etienne Artigau, astrofizician la Universitatea din Montreal.

Planeta descoperită de astronomii europeni şi canadieni pare să facă parte dintr-un grup de stele foarte tinere, cunoscute sub numele de „tânăra asociaţie AB Doradus”.

AB Doradus este "grupul stelar în mişcare" cel mai apropiat de Sistemul Solar. Stelele sale se deplasează în spaţiu în acelaşi timp şi se presupune că s-au format în aceeaşi perioadă.