Viaţă la 1.200 de ani-lumină: telescopul Kepler mai descoperă două planete care ar putea semăna cu Pământul

Cercetătorii sunt în permanentă căutare a unei planete care să semene Pământului în ceea ce priveşte condiţiile de viaţă, iar acum au anunţat că au descoperit un sistem cu cinci planete care ar putea susţine viaţa ca pe Terra.

Echipa de cercetători care studiază planetele descoperite cu ajutorul telescopului Kepler de la NASA a anunţat că au găsit un grup de cinci planete care orbitează o stea mai mică, mai rece şi mai veche decât Soarele. Această stea, numită Kepler-62, este localizată în constelaţia Lyra. Din cele cinci planete, două seamănă foarte mult cu Pământul atunci când sunt analizate condiţiile de viaţă.

Kepler-62e şi Kepler-62f pot fi numite super-Pământuri, deoarece dimensiunile lor sunt mai mari decât ale Terrei, diametrul fiind de 1,5 ori mai mare. Din analiza preliminară a cercetătorilor, ele sunt formate din roci sau gheaţă, dar nu sunt în stare gazoasă, potrivit revistei "Science Mag".

Kepler-62e şi Kepler-62f sunt la o distanţă potrivită de steaua lor pentru a primi cantitatea potrivită de energie. Astfel, ele nu sunt nici prea calde şi nici prea reci. Cercetătorii nu ştiu dacă atmosfera acestora este compusă din gazele potrivite pentru a susţine viaţa, importantă fiind existenţa apei în stare lichidă.

"Să spunem că Kepler-62e şi Kepler-62f sunt formate din roci, aşa cum radiusul lor ar indica. Să presupunem că au apă şi compoziţia atmosferică este asemănătoare Terrei, dominată de azot şi conţinând apă şi dioxid de carbon", a spus Lisa Kaltenegger, cercetător la Institutul Max Planck. "În acest caz, ambele planete ar avea apă lichidă pe suprafaţă. Kepler 62f primeşte mai puţină energie de la steaua sa, aşadar are nevoie de mai multe gaze de seră pentru a nu fi îngheţată", a adăugat cercetătorul.

Cu toate că planetele există şi sunt la distanţa potrivită de steaua lor, acest lucru nu este suficient pentru a confirma asemănarea cu Terra. În primul rând, ele sunt la 1.200 de ani lumină de Pământ, aşadar cercetătorii nu pot studia compoziţia, cel puţin nu cu instrumentele de astăzi.

Potrivit BBC, acest lucru ar putea fi posibil în viitor, când telescoapele ar putea detecta semnătura chimică asociată cu anumite gaze din jurul unei planete şi poate unele lucruri de la suprafaţă.

Momentan însă, scopul cercetătorilor de la NASA, care se folosesc de Kepler pentru a găsi exoplanete, este să vadă mai multe astfel de exemple. "Vom încerca să găsim mai multe astfel de sisteme, să măsurăm frecvenţa lor şi să le caracterizăm", a spus Suzanne Agrain, astrofizician de la Universitatea Oxford.

Telescopul Kepler, care are cea mai mare cameră trimisă în spaţiu, a descoperit până acum aproximativ 100 de planete asemănătoare Terrei, într-un fel sau altul, în afara Sistemului nostru Solar.