Un mineral nou a fost descoperit în interiorul unui diamant din Africa de Sud

Acesta ar putea oferi noi detalii despre reacţiile chimice care au loc în adâncurile mantalei Pământului, stratul care se află între nucleul exterior şi scoarţa planetei noastre.

Oamenii de ştiinţă au descoperit mineralul într-un sit volcanic din Africa de Sud, numit Koffiefontein. În interiorul acestuia se află diamante strălucitoare, care conţin mici bucăţi ale altor minerale, aflate la sute de kilometri sub suprafaţa Pământului.

Într-unul dintre aceste diamante, cercetătorii au descoperit un mineral de culoare verde închis, opac, care ar fi fost creat la aproximativ 170 de kilometri sub pământ.

Noul mineral a fost denumit ”goldschmidtit” în onoarea geochimistului Victor Mortiz Goldschmidt, arată un studiu publicat pe 1 septembrie în American Mineralogist.

Goldschmidtit FOTO via Nicole Meyer/University of Alberta

FOTO Nicole Meyer/University of Alberta

Mantaua Pământului are o grosime de aproximativ 2900 de kilometri, conform celor de la National Geographic, astfel încât regiunile aflate în subsolul acestei zone sunt foarte dificil de studiat. Presiunea intensă şi căldura din mantaua superioară transformă depozitele de carbon în diamante, iar apoi acestea reţin alte minerale din manta în structura lor, fiind îmipnse spre suprafaţă de erupţii vulcanice subterane.

Autorii studiului notează că, pentru un mineral care provine din acest strat al Pământului, goldschimdtit-ul are o compoziţie chimică bizară.

”Are concentraţii mari de niobiu, potasiu şi elemente rare minprecum lantaniu şi ceriu, deşi majoritatea mantalei este dominată de magneziu şi fier” spune Nicole Meyer, co-autoare a studiului. Aceasta a menţionat şi faptul că mostra descoperită se află acum la Royal Ontario Musem din Toronto, Canada.