Scenariu SF, în curând realitate: asteroizii care ameninţă Pământul vor fi deturnaţi cu bombe atomice

Distrugerea asteroizilor care se îndreaptă spre Terra folosind bombe nucleare reprezintă un scenariu science-fiction. Ar putea deveni o metodă reală de a-i împiedica să intre în coliziune cu Pământul în curând, însă.

Oamenii de ştiinţă pun la punct conceptul unei misiuni de a dezintegra asteroizii care pun în pericol Pământul în acelaşi fel în care proceda Bruce Willis în filmul “Admageddon”, din 1998.

Nava spaţială se va numi HAIV („Hypervelocity Asteroid Intercept Vehicle”  - vehicul de mare viteză de interceptare a asteroizilor). Spre deosebire de film, nu va avea echipaj la bord. Nava se va apropia de asteroid şi îl va lovi de două ori, într-o succesiune scurtă, informează space.com.

Primul „atac” împotriva asteroidului va crea un crater, în care va fi lansată cea de-a doua lovitură, bomba atomică. În acest fel, corpul ceresc va fi distrus mai eficient.

„Folosind conceptul propus, avem o soluţie practică viabilă din punct de vedere financiar şi tehnic”, a declarat liderul studiului, Bong Wie de la Iowa State University, la întâlnirea anuală organizată de NASA pentru prezentarea conceptelor inovatoare, în statul american Virginia.

Pământul, sub ploaia asteroizilor

Pământul a fost lovit de asteroizi în toată istoria sa de 4,5 milliarde de ani, unele impacturi având efecte catastrofice asupra planetei. Cel care a dus la dispariţia dinozaurilor, în urmă cu 65 de milioane de ani, avea 10 kilometri lungime.

Raportat la aceste intervale, Pământul va fi lovit din nou, şi nu peste mult timp. Asteroizi destul de mari încât să aibă efecte serioase în urma impactului lovesc planeta la fiecare 200 – 300 de ani, în medie, conform cercetătorilor. Chiar dacă asteroizii afectează serios zona de coliziune, majoritatea nu au potenţialul de a cauza extincţia unei întregi specii.

Având în vedere timpul scurs de când ultimul a reuşit acest lucru însă, oamenii de ştiinţă subliniază faptul că omenirea are nevoie de un plan de supravieţuire, în această eventualitate. Acest plan trebuie să includă strategii de deviere a asteroizilor, susţin cercetătorii.

O altă soluţie considerată de aceştia este chiar pictarea corpurilor cereşti în alb, pentru ca lumina solară să le împingă de pe traseul iniţial.

Omenirea trebuie să fie pregătită şi pentru asteroizi care intră în radarul oamenilor de ştiinţă în ultimul moment, cu doar câteva săptâni înainte de un potenţial impact. Acesta este scenariul pentru care a fost concepută soluţia bombei nucleare.

„Armageddon”

Investigând scenariul bombardării asteroizilor, inginerii de la NASA au identificat nu mai puţin de 168 erori tehnice în filmul „Armageddon”. Informaţia corectă prezentată în film este strategia de atac în sine, însă. O explozie declanşată din interiorul asteroidului este mult mai eficienă decât una de la suprafaţa acestuia, impactul fiind mult mai mare. La o adâncime de trei metri, puterea de distrugere a bombei ar fi deja de 20 de ori mai mare, a spus liderull proiectului,  Bong Wie.

Echipa coordonată de el a reuşit să găsească o soluţie de a lansa bomba în interiorul craterului, fără a fi nevoie de un echipaj uman care să aterizeze pe suprafaţa rocii spaţiale.

De aceea, nava HAIV este construită din două segmente. În apropiere de asteroid, primul se desprinde şi se izbeşte de acesta, formând un crater larg de aproximativ 100 de metri. La o fracţiune de secundă de prima explozie, cel de-al doilea segment al navei, cel nuclear, se va lansa şi declanşa în interiorul craterului, pulverizând asteroidul. Rămăşiţele care vor ajunge în atmosfera Pământului vor avea dimensiuni nesemnificative, a explicat Wie.

Cercetătorii sunt finanţaţi de NASA în demersul lor. „Conceptul propus de noi vine în continuarea misiunii Deep Impact, care a costat 300 de milioane de dolari”, a declarat cercetătorul.

Proiectul de design an navei HAIV este încă în stadiul de început. Echipa anticipează un zbor de probă, fără bombe la bord, în următorii 10 ani. Zborul demonstrativ al prototipului HAIV este bugetat la 500 de milioane de dolari.