Premiul Nobel pentru fizică e câştigat pentru invenţia care a transformat fundamental tehnologia LED-urilor

Premiul Nobel pentru fizică a fost acordat astăzi pentru 2014.

Premiul Nobel pentru fizică a fost acordat în 2014 unei echipe de trei japonezi. Isamu Akasaki, Hiroshi Amano şi Shuji Nakamura sunt cei trei cercetători laureaţi pentru inventarea LED-ului albastru.

Anul trecut, premiul Nobel pentru fizică a fost câştigat de Peter Higgs, 84 de ani, profesor la Universitatea din Edinburgh. El a prezis existenţa particulei bosonul Higgs în 1964, când a dezvoltat mecanismul Higgs. Anul acesta, premiul Nobel pentru fizică ajunge la trioul Isamu Akasaki, Hiroshi Amano şi Shuji Nakamura. Cel din urmă este profesor la Universitatea din California, iar ceilalţi doi predau la Universitatea Nagoya.

Premiul Nobel pentru fizică a fost câştigat de către cei trei pentru perfecţionarea LED-urilor, mai precis pentru inventarea celui care emite lumină albastră. Înainte de reuşita celor trei, LED-urile erau cunoscute drept verzi şi roşii, dar în anii '90 această echipă formată din Isamu Akasaki, Hiroshi Amano şi Shuji Nakamura a creat şi a treia culoare care lipsea pentru LED-uri. Invenţia a fost caracterizată de comitetul care le-a acordat premiul drept una de o transformare fundamentală a tehnologiei iluminării.

„Ei au reuşit acolo unde ceilalţi au eşuat“, a completat comitetul, conform o cale de îmbunătăţire a calităţii vieţii pentru circa 1,5 miliarde de oameni din întreaga lume, care n-au acces la mari reţelele de energie electrică“, a completat comitetul. Asta pentru că tehnologia LED necesită mai puţină energie electrică pentru alimentare decât un bec clasic.

premiul nobel pentru fizica 2014

Premiul Nobel pentru fizică, şi toate celelalte de altfel, sunt recompensate cu 1,2 milioane de dolari. În 2013, laureaţii premiului Nobel pentru fizică au fost cercetătorul belgian François Englert şi cercetătorul britanic Peter W. Higgs pentru descoperirea teoretică a mecanismului care contribuie la o mai bună înţelegere a originii masei particulelor subatomice.

În 2012, ideile lor au fost confirmate de descoperirea aşa-numitei particule a lui Higgs de către savanţii de la laboratorul CERN de lângă Geneva, în Elveţia. Teoria premiată cu Nobel în 2013 reprezintă o parte centrală a Modelului Standard din fizica particulelor, care descrie felul în care Universul este alcătuit.

Sezonul Nobel din 2014 a debutat luni, când cercetătorii John O'Keefe, May-Britt Moser şi Edvard I. Moser au fost recompensaţi cu premiul pentru medicină pentru descoperirea celulelor care alcătuiesc sistemul de poziţionare din creier, supranumit „GPS-ul intern“.

Miercuri, 8 octombrie, va fi decernat premiul Nobel pentru chimie. Premiul Nobel pentru literatură va fi atribuit joi. Câştigătorul premiului Nobel pentru pace - singurul atribuit de Norvegia, conform dorinţei exprimate de fondatorul prestigioaselor distincţii, Alfred Nobel - va fi anunţat vineri. Premiul Nobel pentru economie va fi decernat luni, 13 octombrie.