Precizia absolută: cercetătorii au realizat cel mai bun ceas din lume

Cercetătorii americani susţin că au creat cel mai precis ceas din lume, cu ajutorul unor materiale inovative. Acest instrument este de 10 ori mai bune decât altele.

Potrivit AFP, ceasul cercetătorilor este realizat din yterbiu şi ar putea fi folosit mai departe în sisteme de navigatie, câmpuri magnetice şi studiul temperaturilor.

„Stabilitatea yterbiului şi ceasurilor de acest fel deschide drumul către aplicaţii practice extraordinar de performante, în domeniul timpului”, a declarat Andrew Ludlow, de la Institutul Natională de Standarde şi Tehnologie din SUA. El a fost coautorul studiului care a explicat modul cum funcţionează acest ceas.

Ceasurile atomice funcţionează diferit de cele mecanice, deoarece folosesc semnalul electromagnetic al luminii emise la o anumită frecvenţă pentru a muta electronii în atomii de cesiu. Pentru a construi ceasul cu yterbiu, ei au folosit 10.000 de atomi răciţi la 10 grade microkelvin şi i-au blocat sub o reţea de lumină laser. Apoi, un alt laser „bătea” de 518 „trilioane” de ori pe secundă pentru a genera tranziţia dintre cele două niveluri de energie ale atomilor. Stabilitatea ceasului vine şi de la numărul foarte mare de atomi.

Spre deosebire de alte ceasuri atomice, acest instrument este cel mai stabil şi poate ajunge la indicarea exactă a timpului mai repede decât alte ceasuri, potrivit „Nature World News”.

Ceasul de yterbiu este mai precis de 10 ori decât alte instrumente atomice.

Puteţi citi studiul în revista „Science”