Posibilitatea existenţei celei de-a noua planete din sistemul solar, adusă din nou în discuţie

gliese exoplaneta

Un fapt general acceptat este că sistemul nostru solar are opt planete, însă posibila existenţă a celei de-a noua a fost adusă în discuţie de câteva ori de-a lungul anilor.

Cea de-a noua planetă a sistemului solar nu ar fi Pluto, ci o lume la o distanţă de zece ori mai mare şi cu o masă de cinci ori cât cea a Pământului. O planetă rece şi întunecată, aflată la marginea teritoriului Soarelui.

Existenţa unei astfel de planete nu a fost încă dovedită, însă sunt câteva indicii care arată că aceasta s-ar afla undeva în spaţiu. Existenţa celei de-a noua planete ar însemna şi prezenţa unei gravitaţii puternice, care să atragă alte corpuri din sistemul solar. Acest câmp gravitaţional ar fi unul mult prea mic pentru a fi observat, dar ar afecta mai puternic corpurile mici aflate după orbita lui Neptun, cunoscute ca fiind Obiecte Trans-Neptuniene.

În ultimele decenii, au fost descoperite câteva sute de astfel de obiecte, fiind observat faptul că unele dintre acestea aveau oribte care păreau să fi fost adunate într-o direcţie similară. În 2016, doi oameni de ştiinţă au sugerat că aceasta ar fi dovada unei planete încă nedescoperite.

Planeta 9 ar putea fi o gaură neagră

Un nou studiu realizat de Jakub Scholtz şi James Unwin sugerează că motivul pentru care nu am fost capabili să descoperim cea de-a noua planetă este pentru că aceasta nu este de fapt o planetă, ci o gaură neagră primordială.

Ce înseamnă asta? Ei bine, în universul cunoscut există două tipuri de găuri negre: găurile negre supermasive şi găurile negre stelare. Ambele însă ar fi mult prea mari pentru a nu putea fi observate, în cazul în care ar exista la marginea sistemului solar.

În studiul lor, Schultz şi Unwin vorbesc despre existenţa unor găuri negre primordiale, care s-ar fi format în momentele de început ale universului, când densitatea cosmică era atât de mare încât ducea la formarea acestor găuri. Teoretic, ele ar trebui să aibă o masă care să varieze între cea a unui mic asteroid şi cea a mii de stele. Astfel, dacă găurile negre primordiale există, una dintre ele ar putea avea masa planetei 9.

Unul dintre felurile în care aceste găuri negre pot fi observate este cu ajutorul unui efect cunoscut ca ”microlensing gravitaţional”. Astfel, dacă o gaură neagră mică trece printre noi şi o stea aflată la o distanţă mare, lumina stelei ar fi deviată de câmpul gravitaţional al găurii negre, astfel că steaua ar fi mai strălucitoare pentru un moment.

Un experiment polonez a căutat astfel de evenimente spaţiale, descoperind mult mai multe decât se aştepta. Acest surplus poate fi explicat prin existenţa unor găuri negre primordiale în galaxia noastră. Însă, până la noi descoperiri, existenţa celei de-a noua planete, nu poate fi confirmată.