Oamenii de ştiinţă au descoperit din greşeală un nou organ. Unde se află acesta

Foto: Institutul olandez al cancerului

Descoperirea a fost una complet accidentală, cercetătorii de la Institutul olandez al cancerului dorind să studieze cancerul la prostată atunci când au descoperit noul organ.

Regiunea nazo-faringiană, aflată în spatele nasului, adăposteşte o serie de glande salivare microscopice. Sau cel puţin aşa se credea până acum, când cercetătorii de la Institutul olandez al cancerului au descoperit un nou set de galnde salivare, ce măsoară aproximativ 3,9 centimetri în lungime.

Noile glande au fost numite glande salivare tubariale, deoarece se află pe o bucată dintr-un cartilaj denumit torus tubarius, notează LiveScience, citat de Digi24. Rolul acestor glande este de a lubrifia zona gâtului care se află în spatele nasului şi gurii, conform cercetătorilor.

În cercetarea cancerului la prostată, oamenii de ştiinţă foloseau o combinaţie de scanări şi tomografie cu emisie de pozitroni, numită PSMA PET-CT, injectând un pacient cu un fel de „trasor” radioactiv. Scopul acestuia din urmă este de a indica proteina PSMA, cea care apare în celulele canceroase de prostată, dar şi în ţesutul glandei salivare.

„Imaginaţi-vă surpriza noastră când am făcut descoperirea” spune Wouter Vogel, oncolog şi co-autor al studiului. „În afară de acestea (n.r.: glandele salivare descoperite până acum), este posibil să mai existe o mie de glande salivare microscopice împrăştiate în ţesutul gâtului şi al gurii” a adăugat Vogel.

Bineînţeles, descoperirea a trebuit să fie confirmată, astfel că cercetătorii au verificat alţi 100 de pacienţi, pentru a se asigura că toţi prezentau glandele necunoscute.

Principalul beneficiu al acestei descoperiri ar putea rezulta în tratamente mai bune pentru pacienţii care suferă de cancer, şi limitarea apariţiei efectelor secundare: „Următorul nostru pas este să aflăm cum putem proteja mai bine aceste noi glande, pentru ca pacienţii să aibă o calitate a vieţii nealterată în urma tratamentului” spune Vogel.

În tratamentele pentru cancer, medicii care folosesc radiaţii pentru cap şi gât vor să evite zona glandelor salivare, pentru ca acestea să nu fie iradiate. Până acum, deoarece existenţa glandelor tubariale era necunoscută, zona în care se află acestea nu era evitată.