O descoperire din Siberia confirmă o teorie importantă despre virusuri

Un virus pentru care cercetătorii i-au stabilit vârsta în preistorie a fost descoperit de curând în Siberia. Este o descoperire care le confirmă oamenilor de ştiinţă o teorie mai veche.

Virusul pe care l-a descoperit o echipă de cercetători franco-rusă are peste 30.000 de ani vechime şi a fost găsit în permafrostul (sol îngheţat) siberian. Acesta le demonstrează că virusurile uriaşe nu sunt rare şi sunt foarte diversificate, după cum a declarat Jean-Michel Claverie, unul dintre coordonatorii studiului.

În 2014, aceeaşi echipă, din care face parte şi Chantal Abergel de la Centre National de Recherches Scientifiques (CNRS) din Franţa, a reuşit să readucă la viaţă un alt tip de virus uriaş, denumit Pithovirus. Acesta a fost conservat în acelaşi eşantion de permafrost, dar primul tip de virus uriaş a fost descoperit în 2003. Înainte de acest moment, specialiştii credeau că virusurile erau în mod obligatoriu foarte mici şi erau compuse doar din câteva gene, informează Mediafax

Odată cu descoperirea lui Mollivirus sibericum (n.red.: cel de acum), numărul virusurilor uriaşe identificate în această familie a ajuns la patru. Două dintre acestea au fost găsite în permafrost. Totuşi, trebuie să ştii că prin "uriaş" nu se înţelege că este imens, cât o minge, ci astfel de virusuri au diametre de aproximativ 0,5 microni, dar sunt uşor de vizualizat cu ajutorul unui simplu microscop optic, spre deosebire de alte virusuri. Ele pot fi confundate foarte uşor cu bacterii.

Cercetătorii i-au readus la viaţă cu ajutorul unor amibe (organisme unicelulare), folosite ca celule-gazdă. Ei au verificat şi s-au asigurat anterior că aceste virusuri nu erau patogene pentru oameni, nici pentru şoarecii testaţi. Mollivirus sibericum are peste 500 de gene şi are forma unei carene alungite, având o lungime de 0,6 microni.

Încălzirea globală creează probleme în Siberia

Analizele de ADN au confirmat prezenţei unui genom intact de Mollivirus sibericum, deşi într-o concentraţie extrem de slabă. "Câteva particule virale încă infecţioase pot fi suficiente, în prezenţa unei gazde sensibile, pentru o reapariţie a virusului potenţial patogen în regiunile arctice, din ce în ce mai frecventate pentru resursele lor miniere şi petroliere, a căror accesibilitate şi exploatare industrială au fost facilitate de încălzirea globală", susţine echipa de cercetători.

Problema oamenilor de ştiinţă acum este reprezentată de exploatarea acestor zone. Încălzirea globală eliberează într-adevăr regiunile arctice de tot mai multe gheţuri marine şi permite accesul în Siberia Orientală şi de Nord prin rute martime care nu existau până de curând. "Dacă nu luăm măsuri şi vom permite ca acele zone să fie industrializate fără a lua măsuri de precauţie, riscăm să trezim la viaţă într-o bună zi virusuri - precum cel al variolei - pe care le credeam eradicate", a avertizat Claverie.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>