Nebuloasa „Cap de cal” ascunde o rafinărie de petrol interstelară de 200 de ori mai mare decât volumul apei pe Terra

Nebuloasa din constelaţia Orion, Barnard
33, denumită "Cap de Cal" FOTO NASA
Nebuloasa din constelaţia Orion, Barnard 33, denumită "Cap de Cal" FOTO NASA

Nebuloasa favorită a astronomilor din constelaţia Orion nu este doar cea mai cunoscută şi mai fotografiată din toate formaţiunile similare cartografiate până în prezent, ci  şi un vast laborator chimic cosmic.

Nebuloasa („ceaţă” în latină) este un uriaş nor interstelar de gaze şi praf cosmic. În cele mai dense părţi ale unei nebuloase se formează stelele noi. Cea din constelaţia Orion se poate vedea cu ochiul liber sub stelele care formează „centura” lui Orion şi are aspectul unei pete mici, cu o strălucire slabă.

Spectaculoasa nebuloasă nu este doar locul de naştere al stelelor, ci şi un laborator chimic de apriximativ 13 ani lumină care produce petrol, conform celor mai recente observaţii ale astronomilor.

Astronomii au detectat, pentru prima dată, molecule din familia hidrocarburilor (C3H+) în galaxia noastră, în centrul nebuloasei, folosind telescopul de 30 de metri al „Institute for Radio Astronomy”, din Sierra Nevada, Spania. Acestea  reprezintă o resursă importantă de energie a planetei noastre, petrolul sau gazul natural fiind două exemple în acest sens. „Am observat o rafinărie de petrol în acţiune, de dimensiuni gigantice” a spus astronomul Jérôme Pety, citat de dailygalaxy.com.

Singura ipoteză de domeniul literaturii science-fiction din această descoperire ar fi exploatarea uriaşei resurse, nebuloasa aflându-se la aproximativ 1.300 de ani lumină de Pământ.

Rafinăria cosmică

Echipa de astronomi coordonată de Jérôme Pety a realizat un studiu sistematic al conţinutului chimic al „coamei” nebuloasei.

Proiectul internaţional de studiu, numit „Whisper” („Şoapta”) nu ar fi fost posibil fără dezvoltarea recentă a performanţelor telescoapelor. „Anterior, o analiză de asemenea anvergură ar fi durat cel puţin un an de observaţii. Am putut realiza măsurători atât de detaliate într-o săptămână, acum”, a explicat Arnaud Belloche, de la „Max Planck Institute for Radio Astronomy”.

Oamenii de ştiinţă au detectat 30 de molecule în regiunea analizată, printre care şi hidrocraburi, la un nivel surprinzător de mare. „Nebuloasa conţine de 200 de ori mai multe hidrocarburi decât întreaga cantitate de apă de pe Pământ!”, a spus Viviana Guzman, astronom.

Producerea acestor molecule este favorizată de expunerea directă a gazului interstelar din compoziţia nebuloasei la lumina venită de la o stea masivă din imediata apropiere, au explicat specialiştii.

„Cap de Cal” - Barnard 33

Nebuloasa a fost denumită astfel din cauza formei uşor de recunoscut. Numele oficial al formaţiunii din constelaţia Orion este Barnard 33 sau IC 434. EA va deveni din ce în ce mai vizibilă pe cerul nopţii în următoarele câteva săptămâni, conform „Daily Galaxy”.

Strălucirea distinctivă, în nuanţe de roşu, este dată de hidrogenul din spatele nebuloasei, ionizat de lumina stelei Sigma Orionis. Gazul în forma capului unui cal este mai întunecat din cauza prafului interstelar dens, concentrat în acea zonă. Şuvoaiele de gaz care părăsesc formaţiunea sunt canalizate de un câmp magnetic puternic, rezultatul fiind forma care-i dă numele. Punctele strălucitoare de la baza nebuloasei sunt stele foarte tinere, în proces de formare.

O asemenea „pepinieră de stele” poate conţine peste 100 de tipuri de gaz organic şi anorganic, precum şi praf format din molecule organice complexe.