Inventatorul român care a impresionat Geneva şi China are planuri mari: Voi experimenta cu alimentarea cu hidrogen

Inventatorul român care a impresionat Geneva şi China are planuri mari: Voi experimenta cu alimentarea cu hidrogen

Corneliu Birtok-Băneasă, inventatorul premiat la Geneva, şi invenţia sa. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Inventatorul român Corneliu Birtok-Băneasă a câştigat două premii la Geneva pentru conceptul filtrului de aer care reduce consumul de combustibil. Acum, a revenit în ţară şi a vorbit despre invenţia sa care aduce economii de câteva mii de euro pe an. „Tech Adevărul“ îţi prezintă ce planuri de viitor are, dar şi cum se va schimba domeniul transporturilor.

Inventatorul român Corneliu Birtok-Băneasă a revenit în ţară şi s-a întors cu premii de la Salonul Internaţional de Inventică de la Geneva. Creaţia sa este filtrul de aer, denumit „dispozitiv dinamic de transfer al aerului“ gândit să taie din consumul de combustibil al autovehiculelor. Birtok-Băneasă a experimentat cu această invenţie pe maşina familiei şi pentru că a avut succes, a continuat să îl dezvolte şi către o afacere. Cu primele experimente a fost ajutat de prieteni, puţin neconvinşi de capacităţile dispozitivului sau. După un rulaj de doi ani, şi-au dat seama că nu sunt doar vorbe în... aer.

„Uşor-uşor am început să implementez filtrul la mai multe maşini. Din 2005, am început să le clasific în funcţie de poziţia de montaj sau gabarit“, a declarat Birtok-Băneasă pentru „Adevărul“. Pe viitor susţine că ar merge tot pe calea optimizării consumului şi are în prezent câteva concepte pe energie curată. „Eu mă ocup mai mult de aerodinamică şi am ajuns să am câteva contacte utile. Până în toamnă sper să finalizăm o turbină eoliană tare interesantă, iar o parte din proiect va reveni sub Air by Corneliu, marca mea (n.red.: sub care vinde filtrele)“, afirmă inventatorul. Propriu-zis, dispozitivele sale, vândute sub marca proprie, eficientizează fluxul de aer spre motor pentru ca acesta să consume mai puţin. În prezent, a ajuns la o reducere a consumului cu 5% până la 7%.

Inventatorul colaborează cu Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI), cea care i-a susţinut şi deplasarea la Geneva. Daniel Mazilu, subsecretar general al ARTRI, susţine că astfel de soluţii sunt necesare pe fondul scumpirii constante a combustibilului şi a schimbărilor în domeniul transporturilor. „În următorii 4-5 ani, preţul carburantului va ajunge la aproape 1,8-2 euro, iar la motorină va fi ceva similar. Şi asta pentru că la nivel internaţional există incidente care generează turbulenţe. Rusia poate tăia accesul Europei la o cantitate mare de carburanţi şi atunci creşte preţul“, a afirmat Mazilu în timpul unei conferinţe de presă.

Filtru pentru economie

Conform datelor lui Daniel Mazilu, într-un an de zile o companie care foloseşte sistemul lui Birtok-Băneasă poate aduce economii de 5-6.000 de euro. Şi asta doar din eficientizarea consumului. Cei interesaţi pot cere deja dispozitivul şi câteva companii l-au montat deja pe camioanele lor. Mai mult, compania de transport local din Alba-Iulia a montat dispozitivul pe autobuzele sale.

În esenţă, invenţia lui Birtok-Băneasă duce la un consum complet al carburantului, fără pierderi. Prin aplicarea invenţiei se obţin următoarele avantaje: fluxul de aer transferat către filtru are o curgere laminară concentrată, temperatura scăzută a aerului asigură o răcire mai bună a motorului cu ardere internă şi creează un uşor efect de supraalimentare, care creşte proporţional cu viteza deplasării autovehiculului“, descrie acesta dispozitivul.

Daniel Mazilu susţine că singura strategie care le mai rămâne transportatorilor rutieri pe viitor este să îşi eficientizeze costurile. „Există o tendinţă de echilibrare a transporturilor, în sensul că vor fi eforturi mai mari pentru dezvoltarea celor feroviare şi navale. În Europa, vor fi investiţii de miliarde în acestea două, iar în astfel de vremuri în care noi, cu transporturile rutiere, vom fi puşi în paranteză, încercăm să ne eficientizăm costurile“, spune Daniel Mazilu.

„Avem nevoie de soluţii, iar ideea lui Corneliu este una“, mai spune Mazilu. Îi promovează invenţia acestuia prin trei canale pe care ARTRI le are la dispoziţie: revista „Mişcarea“, comunicatele speciale ale Asociaţiei către transportatori şi prin panouri cu informaţii despre această invenţie în fiecare birou regional. „Cei care au ajuns până acum să implementeze dispozitivul sunt, de regulă, antreprenori tineri, cu viziune, la curent cu noile tehnologii“, i-a descris acesta pe cumpărători.

Mazilu a mai spus că abia acum începe să se înrăutăţească cu adevărat situaţia combustibilului. „Până în toamnă, veţi vedea ce evoluţie va exista. Toata lumea aşteaptă o reacţie din partea Federaţiei Ruse, dar nimeni nu poate să prevadă concret. Există acest scenariu al retragerii unor mari cantităţi de combustibil şi nu e deloc de neglijat“, a mai spus subsecretarul. „Semnalul nostru de astăzi e acesta: pregătiţi-vă, dragi şoferi, să găsiţi soluţii pentru scăderea consumului. Trendul e de creştere a preţului, nu de scădere. Ajungem aşa cu rezervorul la un sfert şi oprim mai des pentru a alimenta“.

Planuri de viitor, dar nu şi plecare din ţară

Când vine vorba de adopţia tehnologiilor alternative de alimentare, inventatorul Corneliu Birtok-Băneasă consideră că un prim factor al succesului este orientarea produsului spre nişa ecologică. Asta combinat cu atragerea unor clienţi interesaţi de acest domeniu şi cu putere financiară. „Chiar dacă ni se pare că se vorbeşte foarte mult despre ecologie, este o problemă, în alte ţări se pune mai mult accent. Nouă ne place mai mult s-o amintim, e mai greu cu traducerea ei în fapte“, declară Birtok-Băneasă.

Mai mult, tehnologii ca alimentarea vehiculelor cu hidrogen sau energie electrică vor veni, dar ţine de foarte mulţi factori asta. „Depinde de producători. Depinde de profitul pe care vor să-l scoată şi în ce fel. De obicei, acesta se face dintr-un rulaj foarte mare. Sper însă ca în cinci ani de zile să apară aceste alternative şi ştiu că în România sunt foarte mulţi inventatori în acest domeniu“, afirmă inventatorul. El a vorbit şi despre compania Tesla care investeşte foarte mult în maşinile electrice şi în Statele Unite ale Americii are deja ceva succes. „Este paradoxal însă cum o tehnologie pe care vor s-o răspândească în lume este vândută la un preţ atât de mare“, susţine el.

Când vine vorba de viitorul său personal, inventatorul spune că nu vrea să plece, încă îi plac viaţa socială şi mediul din România. Va continua dezvoltarea în acest domeniu şi cu experimente pe alimentarea cu hidrogen, poate şi pe maşini electrice. Actuala sa invenţie a ajuns pe circa 600 de autovehicule, dar nu încă şi pe unele direct din fabrică. Aici spune că ţine şi de companiile cu care încheie un contract, încă nu s-au arătat prea decise în sensul acesta.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: