Revoluţia transporturilor: Hyperloop - cum arată şi cum funcţionează vehiculul care atinge viteze de peste 1.000 km/h

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Hyperloop, în actuala formă de concept. FOTO Tesla Motors
Hyperloop, în actuala formă de concept. FOTO Tesla Motors

Elon Musk, antreprenor şi inventator din Africa de Sud, a prezentat noua sa viziune asupra transportului de mare viteză. Se numeşte Hyperloop şi Musk consideră că poate străbate distanţa Los Angeles-San Francisco în aproximativ 30 de minute. Este vorba de o distanţă de peste peste 500 kilometri străbătută cu circa 1.000 de kilometri pe oră. Cum va face asta şi la ce costuri?

Elon Musk deja este un cunoscut investitor în industria spaţială, prin programul SpaceX, dar şi în viitorul automobilelor prin compania Tesla Motors. Hyperloop este altceva, este acel mijloc de transport care va înlocui trenul de mare viteză, dar nu şi avionul supersonic. Este un vehicul de mare viteză destinat rutelor de maximum 1.600 de kilometri, notează Businessweek. Dincolo de această distanţă, avionul supersonic ar fi mai eficient din punct de vedere al costului.

Ce este Hyperloop? Elon Musk şi-a prezentat proiectul azi-noapte printr-un articol pe blogul Tesla Motors şi printr-o conferinţă de presă. Hyperloop este un fel de tren de tip Maglev care rulează într-un tub special şi poate atinge o viteză de circa 1.200 kilometri pe oră. În această fază a proiectului este gândit pentru a lega oraşele San Francisco şi Los Angeles de pe coasta de Vest a SUA. Proiectul ar urma să coste 6 miliarde de dolari, doar pentru pasageri, şi 10 miliarde de dolari dacă e vorba de un model care să transporte maşini.

„Dacă ar fi prioritatea mea, probabil că aş finaliza proiectul într-un an sau doi“, a menţionat Musk. Totuşi, el se ocupă în prezent de SpaceX şi Tesla Motors, astfel că Hyperloop nu va fi prioritatea lui. A spus însă că este fezabil şi poate fi realizat în maximum patru ani, dacă sunt oameni buni aleşi în echipă.

hyperloop foto tesla motors

Cum va funcţiona Hyperloop

Înainte ca Musk să publice toate detaliile despre Hyperloop, teoria era că tubul prin care acest vehicul va circula va fi vidat. Antreprenorul spune că nu, ci secretul este să fie menţinut la presiuni scăzute pentru a atinge viteze foarte mari, dar fără problema prezentată de frecare. Un tub vidat ar prezenta mai multe probleme decât unul ţinut la presiune scăzută.

„Cred că mulţi oameni susţin o idee sau alta [tub vidat sau tub ţinut în condiţii normale] în comparaţie cu sistemul cu presiune redusă. Până acum n-am mai văzut această idee“, a detaliat Musk.

În interiorul tuburilor, vehiculele ar fi montate pe schiuri subţiri făcute din inconel, un aliaj pe care Musk l-a folosit la SpaceX, care poate rezista atât la presiuni ridicate, cât şi la căldură. Schiurile au mici găuri prin care este pompat aer, astfel încât se formează o pernă de aer. Partea din faţă a vehiculului va avea o pereche de prize de aer similare unui Concorde. În interiorul acestuia, un turbo-compresor electric va comprima aerul primit prin faţă şi îl va direcţiona spre schiuri şi cabină.

hyperloop foto tesla motors

Mai mult, schiurile vor avea şi magneţi şi vor fi pornite în călătorie printr-un puls electromagnetic . De-a lungul traseului vor fi montate motoare de reaccelerare şi astfel vehiculul este menţinut în mişcare. Şi cea mai bună parte: nu există acel boom sonic de la avioanele cu reacţie când depăşesc viteza sunetului. Cu aer cald în interiorul tuburilor şi cu curentul de aer care va împinge vehiculul din spate, acesta poate călători la viteze foarte mari, fără a trece de bariera sunetului. Iar energia necesară ar fi furnizată de panouri solare montate pe tunelul prin care vehiculul trece.

„Vehiculul poate călători chiar sub viteza sunetului în raport cu aerul din jur“, a adăugat Musk.

Visul unui milionar excentric sau realitate?

Cei de la Businessweek au vorbit şi cu un profesor în fizică pentru a vedea dacă ceea ce antreprenorul sud-african vrea să facă este posibil. Aproximativ 12 oameni de la Tesla Motors şi SpaceX l-au ajutat pe Musk să finiseze designul şi să verifice dacă acest Hyperloop rezistă legilor fizicii. Martin Simon, profesor în fizică de la UCLA (Universitatea din California, Los Angeles), susţine că proiectul este fezabil, din punct de vedere tehnologic. 

„Sună ca şi cum poate fi făcut cu actuala tehnologiei. Nu este ca şi cum el aşteaptă ca ceva să fie inventat pentru a-şi pune proiectul în practică“.

Deşi tehnologia a mai fost încercată şi de alţii, Simon consideră că ceea ce defineşte Hyperloop drept unic este perna de aer pe care levitează vehiculul. „El a separat perna de aer şi sistemul de admisie, iar asta pare o nouă abordare. Ar fi interesant, dacă tuburile ar fi transparente“.

Musk nu vinde însă planurile, ci a prezentat designul pentru ca oamenii să vină şi să-i ofere feedback, să-i arate ce ar merge şi ce nu. Face acest proiect unul de tip open source pentru toţi cei interesaţi. El a fost stârnit să facă acest lucru de planul trenului de mare viteză pe care California îl va derula până în 2029 şi care va costa, spune acesta, aproximativ 100 de miliarde, deşi costul actual i-a fost evaluat la 70 de miliarde.

Haideţi să discutăm! Ne puteţi vizita şi pe pagina de Facebook Tech Adevărul.

Află mai multe despre noi mijloace de transport:

FOTO Cum ar putea funcţiona mijlocul de transport al viitorului? Hyperloop e visul unuia dintre cei mai mari antreprenori

Oraşele viitorului vor fi regândite în jurul maşinilor autonome à la Google

Maşinile Google care se conduc singure primesc dreptul de a circula în California

Cel mai rapid tren de mare viteză, inaugurat în China

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite