Generaţia demenţilor, provocată de poluarea aerului

Cercetătorii au descoperit că aerul poluat inspirat zilnic ar putea afecta creierul persoanelor înaintate în vârstă, putând provoca tulburări cognitive grave sau chiar accidente vasculare cerebrale asimptomatice.

Pentru realizarea studiului, au fost examinaţi 943 de adulţi sănătoşi, cu o vârstă minimă de 60 de ani, locuitori ai regiunii New England. Cercetătorii au folosit Rezonanţa Magnetică Nucleară (RMN) pentru a analiza în detaliu creierul fiecărui subiect. Imaginile au fost interpretate în comparaţie cu nivelul de poluare a aerului din zona respectivă.

Poluarea aerului face creierul să se micşoreze

Rezultatele au dezvăluit o micşorare a creierului în volum, echivalentă cu un an de îmbătrânire, conform autoarei studiului, Elissa H. Wilker, cercetătoare în domeniul epidemiologiei vasculare la Centrul Medical Beth Israel Deaconess din Boston.

În general, micşorarea creierului poate fi determinată de pierderea neuronilor, care intervine odată cu înaintarea în vârstă.

De asemenea, cercetătorii au descoperit că persoanele care locuiesc în zone unde aerul este puternic poluat sunt cu 46% mai predispuse accidentelor vasculare cerebrale asimptomatice, faţă de persoanele care locuiesc în regiuni mai puţin poluate.

Demenţa şi tulburările cognitive, urmări ale micşorării creierului

Accidentele vasculare cerebrale determinate de micşorarea creierului nu prezintă simptome, însă pot fi detectate prin scanarea creierului, şi ar putea duce la tulburări cognitive şi chiar demenţă.

Deşi rezultatele sunt clare, cercetătorii nu ştiu încă cum este afectat creierul de poluarea aerului. Aceştia cred că poluarea ar putea fi cauza unor inflamaţii, însă, deocamdată, nu înţeleg foarte bine legătura dintre acestea.

Studiul a fost publicat, azi, în American Heart Association Journals, şi este primul studiu de acest gen efectuat pe adulţi cu vârsta mai mare de 60 de ani. În trecut, astfel de studii au mai fost realizate pe copii, dar nu şi pe adulţi.