INFOGRAFIE NASA trimite un nou vehicul pe Marte. Cum va fi adusă la sol o maşinărie de 2,5 miliarde de dolari

INFOGRAFIE NASA trimite un nou vehicul pe Marte. Cum va fi adusă la sol o maşinărie de 2,5 miliarde de dolari

Vehiculul marţian a costat 2,5 miliarde de dolari FOTO: NASA

Într-o săptămână, NASA se pregăteşte să aterizeze pe Marte un nou vehicul care va fotografia şi trimite informaţii către Pământ despre Planeta Roşie. Deşi nu este primul, Roverul marţian are o strategie de aterizare complexă, cu marje de eroare infime. 

Reprezentanţii NASA au discutat cu jurnaliştii BBC despre acest proces complex. Roverul marţian a costat 2,5 miliarde de dolari, iar un eşec ar reprezenta o lovitură dură dată Agenţiei Spaţiale Americane. Pe 6 august, pariul NASA va fi modul de aterizare, revoluţionar şi imposibil de controlat de pe Pământ, din cauza întârzierii comunicaţiilor. Din cauza distanţei, orice comandă ajunge pe Marte în 14 minute.

„Nu putem să spunem că facem ceea ce am făcut şi înainte.  Nu, nu facem acest lucru. Pur şi simplu facem ceva nou, revoluţionar. Ne simţim expuşi”, a declarat pentru BBC Adam Steltzner, reprezentantul NASA însărcinat cu aterizarea roverului marţian.

Cum se va petrece aterizarea nemaivăzută până astăzi? Vehiculul de 900 de kilograme se va apropia de Marte într-o capsulă protectoare, cea mai mare pe care a construit-o NASA până acum. Aceasta se va apropia de atmosfera marţiană cu o viteză de 20.000 de kilometri pe oră. Toată această energie trebuie să fie eliminată în doar opt minute, până în momentul când Mars Rover va atinge solul marţian cu un metru pe secundă.

Procesul de aterizare pe Marte

Totul va începe în spaţiu, prin navigarea până în punctul exact al începerii procesului. Roverul trebuie să ajungă deasupra polului ecuatorial al planetei, deasupra craterului Gale. Practic, intrarea în atmosfera lui Marte se face printr-un spaţiu maxim de un kilometru pătrat. (Vizualizarea procesului poate fi văzută în galeria foto)

În momentul când capsula coboară, va arunca blocuri de balast care îi vor modifica centrul de gravitaţie şi o va deplasa către locul dorit. Cu ajutorul unor motoare şi a programării anterioare, capsula va intra prin atmosfera superioară. Un moment crucial va apărea rapid, deoarece capsula va ajunge la 2.000 de grade Celsius. Mai multe blocuri de balast sunt lansate la 11 kilometri altitudine, pentru a reduce viteza până la 1.400 de kilometri pe oră.

30 de secunde mai târziu, scutul termic al capsulei trebuie să fie separat, pentru ca radarul Roverului marţian să poată vedea spaţiul de aterizare şi să se calibreze. Dacă acest moment crucial va fi depăşit, paraşuta va fi lansată şi va reduce viteza până la 450 de kilometri pe oră, la 8 kilometri altitudine.

Macaraua din cer, care va coborî 2,5 miliarde de dolari pe Marte

Probabil cea mai inedită mişcare pe care au făcut-o cei de la NASA a fost construcţia unei macarale. Aceasta practic va acţiona ca un vehicul de ghidaj pentru Roverul marţian. La 20 de metri deasupra terenului, macaraua îşi foloseşte braţele şi motoarele şi coboară Roverul cu viteza dorită. Odată ce roţile au ajuns în praful de pe Marte, cele două module se separă, iar macaraua se deplasează la o distanţă sigură pentru a cădea în linişte.

Poate tot procesul nu pare complex, dar numărul de explozii şi motoare care trebuie pornite într-o succesiune exactă este uimitor. 76 de motoare şi motoraşe trebuie să se alinieze perfect în opt minute pentru a duce un vehicul extraordinar de scump pe Marte. De acolo, o nouă etapă a aventurii va începe, iar Mars Rover va trimite către NASA noi imagini cu Planeta Roşie.

Imagini din aceeasi galerie
  • Capsula va intra în atmosfera marţiană cu 2.000 de kilometri pe oră FOTOGRAFII: NASA
  • Cu ajutorul unor propulsoare, capsula îşi va schimba centrul de greutate şi se va deplasa 
  • Paraşuta va reduce viteza la 1.400 de kilometri pe oră
  • Macaraua va folosi propulsoarele pentru a reduce viteza şi pentru a duce vehiculul pe sol 
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: