Forbes. Dan Bulucea, veteranul de la Google

Forbes. Dan Bulucea, veteranul de la Google

Dan Bulucea (Foto: Sorin Stana)

De-a lungul carierei i-a trecut de câteva ori prin minte ideea să-şi deschidă o afacere, dar de fiecare dată a decis că e mai bine să rămână într-o organizaţie structurată şi cu valori bine definite. Lipsă de curaj pentru Dan Bulucea?

Cei 17 ani petrecuţi în corporaţii din domeniul tehnologiei şi informaţiei l-au transformat pe Dan Bulucea într-un corporatist pur-sânge. Atent la detalii şi zgârcit cu cifrele, el îşi cântăreşte cu grijă orice cuvânt, mai ales când vine vorba de compania în care lucrează. Din noiembrie 2010, Dan Bulucea este Country Manager al Google România. „Cred că experienţa mea li s-a părut utilă", explică el decizia companiei de a-l numi la conducerea biroului din România.

Americanii căutau o echipă care să definească strategia pe plan local, adaptând-o la nevoile pieţei, pentru a atrage noi clienţi. Cu alte cuvinte, căutau un manager care să facă bani. La cei 43 de ani, Dan Bulucea pare să fie omul potrivit pentru compania în care media de vârstă nu depăşeşte 30 de ani. A venit de la Microsoft România, unde a ocupat, timp de 12 ani, mai multe funcţii de conducere, ultima dintre acestea fiind de director de marketing şi business. În luna mai a anului trecut a decis să renunţe fără prea multe explicaţii. „Eram într-o zonă de confort, dar începuse să-mi lipsească provocarea", îşi justifică acum decizia.

În căutare de roluri

Pentru Dan Bulucea, motivaţia atinge nivelul cel mai ridicat când încearcă ceva nou şi îşi pune în valoare creativitatea. „Dacă nu am ce învăţa, nu pot să stau prea mult într-un rol", defineşte, ca într-o piesă de teatru, fiecare job pe care l-a avut până acum. La Microsoft  a avut şansă să aibă cele mai multe roluri. Din 1998 a ocupat funcţia de director de vânzări pe România. Timp de trei ani (2003-2006), a coordonat din Germania poziţionarea produselor grupul pe piaţa din Europa Centrală şi de Est. Din 2006 până în mai 2010 a fost director de marketing şi business. Toate acestea i-au creat cultura de business a companiei şi l-au învăţat cu ce se mănâncă marketingul.

Totuşi, îi lipsea acea disponibilitate la nou pe care spune că a căutat-o în permanenţă. În tot acest timp, Dan Bulucea a cochetat şi cu ideea de a-şi începe propria afacere. „În mod constant ne punem această întrebare, iar când faci parte dintr-o corporaţie, cu atât mai mult", recunoaşte el. Idei a avut. De la IT, domeniul în care şi-a petrecut toată cariera, până la scuba diving (scufundări), una dintre pasiunile sale. De fiecare dată, însă, dorinţa de a fi antreprenor a rămas doar la stadiul de idee.

Omul cifrelor

În vara anului trecut, a venit oferta de la Google. Compania care deţine cel mai mare motor de căutare pe internet din lume avea în plan, de aproape un an, să deschidă o reprezentanţă în România şi chiar a postat pe propriul site anunţul de recrutare pentru poziţia de Country Manager. A fost o iniţiativă care  a surprins piaţa recrutorilor (companiile mari apelează, de regulă, la firme de head hunting pentru poziţiile de top management) şi pe care Google l-a repetat şi în alte ţări est europene (Slovacia, de exemplu).

Dan Bulucea n-a stat mult pe gânduri şi a acceptat oferta. Pachetul salarial a fost cel mai simplu de rezolvat în negocieri. Ceea ce l-a atras a fost ideea de a construi ceva. „A fost o doză de noroc, una de şansă şi, în acelaşi timp o bună potrivire", explică el, în termeni coporatişti. Deşi se angaja într-o altă corporaţie, în Google găsise acel „ceva" pe care îl căutase până atunci: o companie flexibilă, care încurajază cultura de antreprenoriat.

Deşi a terminat Facultatea de Calculatoare din Timişoara (1993), Dan Bulucea a trecut rapid (încă din primul an de angajare) de la dezvoltarea aplicaţiilor software în zona de business. Primul său job a fost la Salient România (unul dintre cei mai mari producători de PC-uri din ţară) unde a pornit de jos şi a ajuns director general în 1998, când a plecat la Microsoft. A fost mereu atras de management, marketing şi vânzări. La Microsoft România a fost omul cifrelor (Chief Financial Officer - CFO), iar la Google face acelaşi lucru. „Nu e mare diferenţă din punctul ăsta de vedere", spune Bulucea zâmbind.

Strategia Google în România

Deşi a preluat mandatul de manager la începutul lunii noiembrie, Dan Bulucea este încă în faza în care îşi construieşte echipa şi strategia de business. La Google România sunt acum doar doi angajaţi, dar pentru acest an există poziţii deschise pe partea de marketing şi vânzări. Direcţia este una clară: publicitatea online! „Urmărim creşterea numărului de firme care folosesc internetul pentru a se pune în valoare şi a-şi creşte afacerile", spune şeful Google România. În prezent, doar 20% dintre firmele româneşti sunt prezente pe internet, potenţialul de creştere fiind semnificativ.

Or, pe acest segment mizează şi Google. În primă fază se va merge pe optimizarea utilizării internetului - în cazul firmelor care au o pagină web. A doua etapă va cuprinde companiile mici (de la un cabinet dentar la comercianţi de piese auto) cărora li se va arată cum printr-o prezenţă online şi cu o investiţie minimă îşi pot găsi noi clienţi. Nu în ultimul rând se vor focaliza pe o mai bună cunoaştere şi utilizare a produselor deja existente.

La începutul lunii decembrie, a fost lansat Google Maps Street View, serviciul prin care sunt vizualizate imagini panoramice cu străzile din principalele oraşe ale României. „În primele zile au fost peste o sută de mii de accesări", se laudă Dan Bulucea cu succesul acestui produs. În mod cert, miza creşterii afacerilor Google în România o reprezintă publicitatea online prin serviciile AdWords (afişează anunţurile de publicitate, iar clienţii plătesc doar atunci când utilizatorii le accesează) şi AdSense (programul care permite editorilor online să obţină venit prin afişarea de anunţuri). Această piaţă s-a ridicat, în prima jumătate a anului 2010, la 10 milioane de euro, cel mai mare nivel înregistrat pentru un semestru, din 2007 încoace, potrivit studiului ROADS („Romanian Online Advertising Study").

Este singura sursă de măsurători a pieţei de online advertising, dar totuşi incorect dimensionată de vreme ce cifrele motorului de căutare Google nu sunt incluse, după cum recunoaşte şi Dan Bulucea. Evită însă să avanseze vreo sumă, motivând că politica firmei nu-i permite. Este însă convins că bugetele de publicitate alocate către online vor creşte, iar reprezentanţa pe care o conduce va obţine o felie importantă din această piaţă a cărei pondere se situa în 2009 la doar 5% din piaţa totală de publicitate, în condiţiile în care în alte state europene depăşeşte 16,5%. Doar pentru asta a fost adus Dan Bulucea la Google România.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: