Energia obţinută din fuziune nucleară, mai aproape de realitate

Cercetătorii americani au făcut o descoperire importantă în domeniul fuziunii nucleare, potrivit Sydney Morning Herald.

Energia nucleară ar putea fi o sursă infinită de energie care ar putea alimenta oraşele viitorului. Pentru prima dată în istorie, oamenii de ştiinţă  de la Lawrence Livermore National Laboratory din California au reuşit să genereze mai multă energie nucleară prin fuziune decât au consumat pentru a o produce.

Cercetătorii, conduşi de Omar Hurricane, au spus că rezultatul este unul foarte important, dar au specificat că mai este nevoie de multă muncă înainte ca energia nucleară  prin fuziune să devină o sursă viabilă de energie.

„Pentru prima dată am reuşit să obţinem mai multă energie din aceast combustibil nuclear decât am consumat pentru a-l produce. Asta este unic şi este un pas important“, a declarat Hurricane.

Spre deosebire de combustibilii fosili sau de procesul de fisiune care are loc în centralele nucleare, prin fuziune s-ar obţine cantităţi foarte mari de energie, fără poluare, deşeuri radioactive sau gaze de seră.

Procesul de fiziune presupune despărţirea atomilor, dar cel de fuziune presupune contopirea lor. Acelaşi tip de energie nucleară alimentează şi stelele, inclusiv Soarele.

Experţii sunt de părere că vor mai trece mulţi ani până când fuziunea va deveni o sursă practică de energie. „Aş vrea să pot oferi o dată pentru când se va întâmpla acest lucru, dar deocamdată suntem doar în stadiul de cercetare. Şi, cu toate că ne descurcăm destul de bine, aş minţi dacă v-aş spune o perioadă anume“, a declarat Hurricane.

Cercetătorii au făcut o metaforă, spunând că au „urcat până la jumătatea unui munte, dar vârful muntelui este ascuns în nori, nu îl poţi vedea şi nu ai o hartă“.

Pentru a atinge această performanţă, oamenii de ştiinţă au direcţionat 192 de fascicule laser către o ţintă ce conţinea o capsulă cu diametrul de 2mm.

Capsula a fost învelită cu un combustibil de fuziune – plasmă de deuteriu şi tritiu, doi izotopi ai hidrogenului. La temperaturi foarte mari, nucleul deuteriului se contopeşte cu nucleu tritiului şi astfel apar un neutron şi o particulă alpha. În urma acestui proces se eliberează energie.

În cazul acestor experimente, imploziile de deteriu-tritiu au fost mai stabile decât în trecut. Cercetătorii au reuşit acest lucru dublând intensitatea razelor laser mai devreme. Astfel, s-a obţinut o emisie de energie de zece ori mai mare faţă de cea obţinută în experimentele anterioare.

Guvernele din întreaga lume au investit multe milioane de dolari în încercarea de a dezvolta alternative viabile la combustibilii fosili.

În domeniul fuziunii s-au cercetat, până acum, două metode diferite. Spre deosebire de laboratorul din Claifornia, care se foloseşte de lasere pentru a contopi nucleele, laboratorul Culham Center for Fusion Energy se foloseşte de containere magnetice pentru a încălzi izotopii.

Steve Cowley, directorul Culham Center a spus că descoperirile colegilor lui sunt „cu adevărat excelente“, dar a mai spus că rezultatele sunt greu de comparat cu cele obţinute de echipa lui.