Două găuri negre supermasive au înghiţit două stele neutronice. Ce spun cercetătorii despre aceşti „monştri” astronomici

FOTO Shutterstock

Două coliziuni între o stea cu neutroni şi o gaură neagră într-o perioadă de doar 10 zile au fost descoperite de cercetători. Aceste noi observaţii ar putea schimba modul în care înţelegem formarea stelelor şi galaxiilor, relatează BBC.

Cu o gravitaţie extrem de puternică, găurile negre sunt obiecte astronomice suficient de mare încât nu permit nici măcar luminii să scape din atracţia sa. Stelele cu neutroni sunt stele moarte care sunt incredibil de dense.  O linguriţă de material care compune o astfel de stea ar cântări în jur de patru miliarde de tone, conform Digi24.

Ambele sunt considerate „monştri”  astronomici, însă găurile negre sunt considerabil mai masive decât stelele cu neutroni.

În data de 5 ianuarie 2020, a fost detectată prima coliziune a unei găuri negre având o masă de şase ori şi jumătate mai mare decât cea a Soarelui. Aceasta s-a izbit violent de o stea cu netroni de doar 1,5 mai masivă decât Soarele.

Zece zile mai târziu, a fost înregistrată coliziune similară. O gaură neagră cât zece Sori a „fuzionat” cu o stea neutronică cu o masă dublă faţă de cea a Soarelui.

Atunci când astfel de obiecte astronomice masive se izbesc una de cealaltă, se produc „valuri” în structura spaţiului. Ele sunt numite „unde gravitaţionale”. Cerceătorii au mai descoperit anterior coliziuni între două găuri negre sau între două stele neutronice, dar este prima oară când o stea neutronică se loveşte de o gaură neagră.

Descoperirea acestui nou tip de posibilă coliziune spaţială schimbă felul în care este înţeles universul, mai ales în ce priveşte formarea stelelor şi galaziilor.