Un bazin de apă a fost descoperit în craterul unui vulcan activ din Hawaii: modificările ar putea duce la explozii mai puternice

Un depozit de apă a apărut inexplicabil în craterul Halema'uma'u al vulcanului Kīlauea din Hawaii, au anunţat joi oamenii de ştiinţă. Aceştia încearcă să lămurească provenienţa apei şi să determine dacă prezenţa ei poate influenţa activitatea vulcanului.

Bazinul, de mărimea unei camionete, a fost detectat prima dată la sfârşitul lui iulie pe baza unei fotografii aeriene care surprindea un „bazin verde”.

Descoperirea i-a intrigat pe oamenii de ştiinţă, întrucât nimeni n-a observat că ar exista apă în crater, relatează Newsweek.

O nouă fotografie a arătat „o suprafaţă verde netedă ce părea a fi apă”, dar cei care au realizat-o nu au observat şi reflexiile corespunzătoare.

O a treia imagine făcută la mare înălţime a arătat aceeaşi pată verde care putea fi creată de cenuşa sau praful rocilor desprinse de pe pereţii craterului, a spus  omul de ştiinţă Don Swanson de la Observatorul vulcanic din Hawaii.

„Culoarea verde ar putea fi efectul creat de minerale sulfuoase sau de alge. Punctul slab al acestei ipoteze este însă faptul că rocile de mari dimensiuni ce împrejmuiesc presupusul bazin nu sunt acoperite de nici un fel cenuşă, cu atât mai puţin de una verde”, a precizat Swanson.

Imagine indisponibilă

FOTO USGS/ S. Conway via strangesounds.com

Pe 1 august, oamenii de ştiinţă de la Observatorul vulcanic din Hawaii au făcut o incursiune deasupra craterului pentru a-l putea observa cu ochii lor, prilej cu care au confirmat suprafaţa lucioasă a apei. Şi nu doar că bazinul era acolo, ci el se mărise „vizibil”, la o  săptămână de la prima fotografie.

Bazinul se află într-un punct adânc şi aproape inaccesibil al vulcanului, neputând fi văzut cu uşurinţă de pe margine.

Cercetătorii încearcă acum să determine sursa apei, întrucât „lipsa unei explicaţii a provenienţei apei  face imposibilă o înţelegere a semnificaţiei ei.”, a spus cercetătorul citat care a precizat că nu „sunt motive să credem că pericolele au crescut sau s-au redus din cauza prezenţei apei”.

Imagine indisponibilă

FOTO captură strangesounds.com

Swanson spune însă este posibil ca datorită apei lava să ajungă mai rapid la suprafaţă şi să producă explozii mai mari, dar că nu se poate determina în ce mod este influenţată activitatea vulcanică propriu-zisă.

Aceasta se poate desfăşura la fel ca înainte sau „ar putea fi preambulul unor modificări importante ale vulcanului care să conducă spre activitate explozivă de mai mare intensitate” a declarat cercetătorul, potrivit The Independent.

Vulcanul Kīlauea are un istoric de alternaanţă a perioadelor de erupţii puternice cu unele de mai mică intensitate, fazele de efuziune. O perioadă explozivă de 30 de ani s-a încheiat anul trecut când a avut loc una dintre cele mai mari erupţii din istoria recentă: sute de case au fost distruse.

Aceste depozite de apă sunt menţionate în cântecele nativilor hawaieni - ele ar semnaliza apropierea  sau ar preceda erupţiile puternice.

Halema'uma'u este unul dintre cele mai active cratere ale vulcanului Kīlauea – vulcanul cu cea mai intensă activitate din seria de cinci vulcani din Hawaii.