Tactici de supravieţuire: cum evită un păianjen amazonian să fie atacat. Îşi construieşte o dublură

O nouă specie de păianjeni a fost descoperită în apropierea terenurilor amazoniene. Entomologii susţin că nu au mai văzut nicioadată un astfel de păianjen şi încearcă să găsească mai multe probe pe care să le analizeze în amănunt.

Particularitatea acestei insecte constă în strategia sa unică de apărare, păianjenul construindu-şi o dublură mult mai mare decât el, pe care o atârnă în propria pânză, reuşind să ţină la distanţă eventualii prădători, informează revista Wired.

Materialul din care păianjenul îşi elaborează dublura constă în particule de insecte moarte, de frunze uscate, rădăcini şi nisip.

Cercetătorii cred că este vorba despre o nouă specie de Cyclosa, un păianjen care practică forme similare de „sculpturi”, dar nu la un nivel ingenios, precum se întâmplă în cazul păianjenului din Amazon.

Biologul şi omul de ştiinţă Phil Torres a descoperit această specie de păianjen în luna septembrie, în timp ce ghida turiştii într-o zonă apropiată Centrului de Cercetare din Tambopata, Peru.

„De la depărtare, părea să fie un păianjen mediu, mort sau deshidratat, care atârna în mijlocul unei pânze”, scria cercetătorul pe un blog dedicat ecoturismului.

Asemenea privelişti nu sunt neobişnuite pentru ţinutul Amazonului, dar cu cât s-a apropiat mai mult, biologul a descoperit că forma aparentă de păianjen era construită din urme de insecte şi de frunze uscate. Maestrul din spatele creaţiei era un păianjen micuţ, o specie neidentificată anterior, nici măcar în rândul exemplarelor deja cunoscute de păianjen Cyclosa.

Phil Torres a mai găsit, ulterior, alte 25 de specimene similare, în aceeaşi regiune, dar nu şi în alte zone învecinate.

„Păianjenii deja realizează modele geometrice impresionante, cu propria pânză, nu este surprinzător să îi vedem cum trec la un alt nivel, construind şi alte forme din materiale colectate din natură”, explică biologul.

Torres va pleca din nou în Peru, în luna ianuarie, ca să poată colecta organismele ce îl vor ajuta să confirme noutatea speciei.

O specie nu poate să fie identificată doar pe baza unei singure abilităţi particulare, fiind nevoie şi de cunoaşterea structurii aparatului genital şi a formei abdomenului, este de părere omul de ştiinţă.