Cometa care pune oamenii de ştiinţă în gardă: un posibil impact cu Marte nu este încă exclus

Apropierea dintre planeta Marte şi cometa C/2013 A1 din 2014 crează şi îngrijorare, dar şi curiozitate în comunitatea ştiinţifică. Astfel, acum se pune la punct o misiune pentru a studia efectul pe care-l va avea aceasta asupra Planetei Roşii.

Ei se vor folosi de o capsulă care orbitează în jurul lui Marte şi trebuie să găsească o metodă pentru a o proteja de resturile cometei. Cometa a fost descoperită pe 3 ianuarie de Rob McNaught, la un observator din Australia. Cercetătorii estimează că obiectul cosmic este într-o „călătorie” veche de un milion de ani, potrivit „Discovery News”. Cometa ar putea conţine gaze volatile, pe care multe comete nu le conţin.

Oamenii de ştiinţă consideră că apropierea cometei de Marte va avea loc pe 19 octombrie 2014, în jurul orei 20.45, ora României. Se pare că nici măcar resturile din cometă nu vor atinge Planeta Roşie, dar vor oferi un studiu foarte interesant asupra interacţiunilor de pe Marte. Observaţiile din acest moment vorbesc de o apropiere de 117.000 de kilometri de suprafaţa marţiană. Şansele de a lovi Planeta Roşie sunt de una la 8.000, potrivit specialiştilor de la Jet Propulsory Laboratory de la NASA, cei care studiază această activitate.

Cel mai interesant pentru cercetători va fi să studieze imaginile care vor fi realizate în momentul trecerii cometei, probabil unele dintre cele mai spectaculoase din istorie. Cu ajutorul camerei MRO High Resolution Imaging Science Experiment, ei vor realiza imagini cu o rezoluţie bună. „Vom vorbi de ştiinţă fascinantă care ar putea rezulta din observaţiile diverselor instrumente. Vom putea studia nucleul, orbita şi coada cometei”, a declarat pentru space.com Richard Zurek, cercetor-şef la Jet Propulsory Lab.

Nu se ştiu încă foarte multe lucruri despre ce lucruri vor putea vedea Curiosity şi Opportunity, care sunt localizate în apropierea Ecutorului planetei. Dar, dacă se va observa că traiectoria cometei o va duce către un impact, cercetătorii spun că vor fi nevoiţi să-şi ia măsuri de precauţie.

Chiar şi particule foarte mici, cu o viteză de 56 de kilometri pe secundă, ar putea să afecteze sau chiar să distrugă naveta care orbitează planeta Marte. De asemenea, de pe Terra, sateliţii ar putea fi controlaţi pentru a-şi muta poziţia sau pentru a-şi închide panourile solare, ca acestea să nu fie lovite.

Mai citeşte şi alte articole pe această temă:

NASA aduce planeta Marte mai aproape într-o panoramă de 4 miliarde de pixeli

Ce riscuri implică o călătorie spre Marte

Roverul marţian, în revizie tehnică a doua oară în două săptămâni. NASA amână studierea dovezilor că pe Marte a existat viaţă