Cercetătorii au creat un termometru atât de eficient, încât poate măsura temperatura din ţesut la nivel de celulă

Cum arată nanotermometrul creat de cercetători. FOTO Georg Kucsko

Dacă oamenii ar putea crea un termometru mai bun, cam ce ar trebui să facă? Să măsoare temperatura unei celule ar fi o idee, iar un astfel de termometru există, „inima“ fiind un nanocristal de diamant.

Acest nanotermometru inovator a fost creat după multe experimente care au implicat lasere şi nanocristale de diamant. Poate măsura temperatura cu o precizie de 1,8 miliKelvin şi poate fi folosit în viitor pentru a studia fenomenele dependente de temperatură din interiorul celulelor. O primă idee ar fi urmărirea dezvoltării tratamentelor contra cancerului, scrie The Verge.

Cercetătorii de la Harvard care au creat acest nanotermometru s-au folosit, în reuşita lor, de o imperfecţiune în structura cristalului de diamant. Astfel, doi atomi de carbon sunt înlocuiţi de către un atom de azot şi un spaţiu liber. Starea fundamentală a acestui centru azot-gol oscilează între două niveluri de energie. Frecvenţa acestor oscilaţii este dependentă de temperatura cristalului şi, măsurând această frecvenţă, se pot obţine informaţii asupra temperaturii.

„Centrele azot-gol au dimensiuni extrem de mici şi se pot folosi astfel cristale de diamant de numai câteva zeci de nanometri pentru a efectua măsurători de temperatură. Avem aşadar la dispoziţie un termometru extrem de sensibil ce poate fi introdus în celule vii, care au dimensiuni de ordinul micronilor“, a explicat Peter Maurer, unul dintre membri echipei de cercetători de la Universitatea Harvard, conform „Ştiinţă şi tehnică“.

În imaginea ataşată acestui articol este ilustrat experimentul prin care nanoparticule de aur sunt introduse în interiorul unei celule vii, apoi sunt încălzite cu ajutorul unui laser. Variaţiile de temperatură sunt monitorizate cu ajutorul nanotermometrelor din diamant. „Dacă vom mări sensibilitatea dispozitivului nostru, vom putea observa în timp real procesele din interiorul unei celule vii. L-am putea folosi şi pentru a monitoriza şi controla reacţiile biochimice din interiorul celulelor“, a afirmat Georg  Kucsko, un alt cercetător de la Harvard.

Vrem să discutăm cu voi, „Adevărul Tech“ este şi pe Facebook

Descoperă mai multe subiecte:

Cât ar dura teleportarea umană?

Un „cimitir de comete” a fost descoperit între Marte şi Jupiter