Apă pe Marte şi celelalte descoperiri importante până acum pe Planeta roşie

Roverul Curiosity a oferit până acum cele mai bune informaţii despre Marte. FOTO NASA

Încă din 2012, NASA cercetează planeta Marte ca să vadă dacă este un mediu atât de bun pe care omul să se stabilească. Recent, a anunţat că a găsit apă în formă lichidă, dar înainte de această descoperire au mai fost câteva importante.

Cea mai importantă misiune a NASA pe Marte este "condusă" de roverul Curiosity. Acesta a ajuns pe Planeta roşie în 2012. Vehiculul este parte din misiunea „Laboratorul Ştiinţific pentru Marte” (MSL) şi primele sale momente de existenţă au fost în noiembrie 2011, când a fost lansat robotul în spaţiu cu o rachetă Atlas 5. Scopul principal pentru care Curiosity a ajuns pe Marte este studierea terenului, a rocilor, în căutarea unor urme biologice care să ateste că a existat cândva viaţă pe suprafaţa marţiană.

Curiosity a costa 2,5 miliarde de dolari, cu lansare şi pregătirea sa, a ajuns pe Marte în 2012, iar în ultimii ani a furnizat detalii importante. A descoperit un nivel ridicat de metan în atmosferă şi asta înseamnă că acesta fie este produs de microorganisme care trăiesc pe Marte, fie sunt o urmare a reacţiei între roci şi apă.

Alte descoperiri importante pe Marte înainte de urmele de apă

Tot Curiosity a arătat că atmosfera planetei Marte este bogată în izotopi de hidrogen, carbon şi argon. Asta indică, totodată, că în trecut această atmosferă a fost mai bogată şi conţinea mai multă apă. Sonda MAVEN orbitează în jurul lui Marte pentru a studia fix acest proces şi pentru a furniza mai multe informaţii despre trecutul planetei, conform NASA.

Acelaşi rover Curiosity a oferit informaţii cu privire la posibilitatea trimiterii unor oameni pe Marte. Se pare că radiaţiile la care este supus planeta sunt prea mari ca să ajungă vreun astronaut acolo şi să nu fie expus vreunui risc. Cea mai mare temere este că oamenii vor dezvolta diverse forme de cancer din cauza radiaţiei, iar contra acestei probleme se pot proteja cu costume speciale sau cu centre de cercetare speciale în care să locuiască, dacă se stabileşte o colonie pe Planeta roşie.

Cele mai mari descoperiri de pe Marte: apă şi urme de carbon organic

În martie 2013, NASA anunţa că pe Marte viaţa s-ar fi putut dezvolta fix ca pe Pământ. „O întrebare fundamentală pentru care am vrut să găsim un răspuns cu această misiune a fost dacă Marte a avut un mediu favorabil vieţii. Din ceea ce am descoperit până acum, răspunsul este da“, a spus atunci Michael Meyer, cercetătorul care răspunde de programul Mars Exploration.

Probele de rocă au fost analizate cu instrumentele Sample Analysis at Mars (SAM şi Chemistry and Mineralogy (CheMin). Datele obţinute indică faptul că Golful Yellowknife, acolo unde roverul îşi desfăşoară cercetările, a fost cândva un râu sau fundul unui lac care ar fi putut oferi energie de natură chimică şi alte condiţii favorabile vieţii microbiene. Acest mediu umed, spre deosebire de altele de pe Marte, nu a oxidat foarte mult, nu are caracter acid şi nu este foarte sărat - un mediu favorabil vieţii, deci.

„Plaja de elemente chimice pe care am identificat-o în mostrele de rocă este impresionantă şi ne arată că o combinare între elemente ca sulfaţii şi sulfiţii au generat suficientă energie chimică necesară unor microorganisme“, a declarat Paul Mahaffy, omul care răspunde de suita de instrumente SAM. Curiosity încă mai analizează aceste descoperiri, dar cei de la NASA au fost destul de siguri încă de atunci că Marte a fost o planetă pe care viaţa s-ar fi putut dezvolta, la fel ca pe Pământ.

De asemenea, NASA susţine că Marte se poate să fi avut în trecutul său îndepărtat mediul chimic perfect pentru a dezvolta microbi. Tot Curiosity a descoperit carbon, hidrogen, oxigen, fosfor şi sulf, acele "ingrediente" pentru viaţa de pe Pământ.

În câteva decenii am putea visa la explorarea planetei la fel ca în filmul "Marţianul".

Acum, NASA a spus că a descoperit şi urme de apă în formă lichidă. În mod normal, apa pe Marte fie se evaporă, fie îngheaţă din cauza mediului de la suprafaţa planetei, dar cercetătorii au descoperit acum apa în combinaţie cu diverse săruri, ceea ce îi sporeşte rezistenţa în faţa unor astfel de fenomene atmosferice.

Astronomii au descoperit că apa în formă lichidă creează acele petele închise la culoare de pe suprafaţa planetei, denumite Recurring Slope Lineae. Aceasta este apă bogată în săruri. "RSL apar când apa curge, în zilele calde, pe pantele de pe Marte şi până acum s-a presupus, dar nu era confirmat, că sunt cauzate de apele sărate care se infiltrează în sol. Acum, putem confirma că analizele spectrale, realizate în patru locuri diferite, confirmă teoria", a explicat echipa NASA care cercetează planeta Marte. Totuşi, asta nu înseamnă că Marte are, dintr-o dată, râuri, oceane şi lacuri. Nu, este doar o mică dovadă, deşi importantă, că apa există şi în cea mai bună formă pe Marte.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>