Aniversarea primului tramvai electric care a circulat în Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe 9 decembrie se împlinesc 121 de ani de când primul tramvai electric a pornit „în cursă“ pe străzile din Bucureşti. Aceasta e istoria lui.

În 1894, pe străzile Capitalei apărea un mijloc de transport high-tech: în locul tramvaielor trase de cai, noul vehicul urma de unul singur traiectoria drumului de fier, neavând nevoie de tracţiune suplimentară. „Tracţiunea“ lui era dată de un motor electric. Primul tramvai de acest tip era colorat în verde şi inscripţionat cu numărul 14, iar ruta era de la Cotroceni la Obor.

Consilierii Primăriei s-au opus înfiinţării tramvaiului electric, considerându-l o calamitate pentru public, pentru că firele electrice puteau electrocuta oameni şi animale. De asemenea, le păsa de aspectul oraşului, unul care avea să se schimbe cu toate sârmele spânzurate pe stâlpi. Consilierii comunali au scăpat, probabil, de teama „trăsnirii“ în momentul în care s-a creat un Regulament al Societăţii Comunale de Tramvaie referitor la acest aspect.

În Monitorul Comunal, nr. 45 din 1900, scriitorul Barbu Ştefănescu Delavrancea, pe atunci primar, combătea aceste argumente hilare. “România, ţară eminamente agricolă, aceasta este o banalitate, toată lumea vede că e o necesitate absolută ca ţara noastră să nu mai rămână pe viitor eminamente agricolă (…) A vorbi de cele câteva clăi de fân pe care le consumă caii Primăriei aceasta nu este o argumentaţie, ci confuzie.

Cele 2-3 mii de cai ai oraşului e o bagatelă pentru bogăţia ţării. Mai sunt şi alte ţări care produc mult fân şi cresc multe vite: aşa este, de pildă, Elveţia, consideraţiunea aceasta n-a împiedicat-o câtuşi de puţin de a adopta tracţiunea electrică pentru tramvaiele lor”.

Află întreaga istorie a primului tramvai electric care a circulat prin Bucureşti

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite